تبلیغات

دستگاه حضور و غیاب چیست و چگونه کار میکند ؟

دستگاه های حضور و غیاب بخشی اساسی در شرکتهای مختلف هستند. این دستگاه‌ها به اشکال مختلفی مانند کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کارگیری دستگاه‌های ساعت زنی حتی در کسب و کارهای کوچک و با تعداد پرسنل کم نیز توصیه می‌شود.

 

 

لیست قیمت دستگاه حضور و غیاب

 

دستگاه حضور و غیاب چیست ؟

دستگاه حضور و غیاب که با نام‌های دستگاه ساعت زنی، دستگاه ثبت ورود و خروج و ساعت حضور و غیاب نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه الکترونیکی است که به طرق مختلف، ورود و خروج کارکنان را ثبت و در حافظه خود ذخیره می‌کند. این اطلاعات برای محاسبه کارکرد پرسنل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع دستگاه حضور غیاب بخشی از سیستم حضور و غیاب است که در کنار یک نرم‌افزار اطلاعات ورود و خروج پرسنل را جمع‌آوری کرده و پس از انجام پردازش‌های لازم، گزارشات کاربردی در اختیار ما قرار می‌دهد.

دستگاه-حضور-غیاب-چیست

دستگاه‌های ساعت زنی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند، اما مهمترین انواع آن (روش‌های ثبت تردد) به شرح زیر می‌باشد.

  • کارت
  • اثر انگشت
  • تشخیص چهره
  • تشخیص عنبیه
  • اسکن کف دست

هر دستگاه ورود و خروج می‌تواند از یک یا چند روش ذکر شده برای ثبت تردد پرسنل استفاده کند.

اجزای دستگاه حضور غیاب

دستگاه حضور و غیاب از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است. در این بخش با قطعات اصلی دستگاه ساعت زنی اداری آشنا می شویم.

 

ماژول-ثبت-ورود-خروج-دستگاه-ساعت-زنی-اداری

 

مهم‌ترین بخش دستگاه ساعت زن، ماژول ثبت تردد آن است که ورود و خروج پرسنل از طریق آن ثبت می شود. در حال حاضر کارتخوان ، سنسور اثر انگشت و دوربین تشخیص چهره، پرکاربردترین روش‌هایی هستند که بر روی دستگاه‌های ساعت زنی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این امکان استفاده از راهکارهای همچون اسکن کف دست، شناسایی عنبیه، بلوتوث، کد QR و … نیز وجود دارد.

آداپتور-دستگاه-حضور-غیاب

 

منبع تغذیه یکی از مهمترین اجزاء دستگاه های حضور غیاب است که انرژی الکتریکی (برق) مورد نیاز دستگاه را فراهم می آورد. منبع تغذیه بیشتر به صورت آداپتور خارجی بوده و به ورودی برق دستگاه ساعت زنی متصل می شود. گاهی منبع تغذیه در داخل دستگاه تعبیه شده و توسط یک کابل به پریز برق متصل می گردد. کیفیت منبع تغذیه تأثیر مهمی در عملکرد دستگاه ساعت زنی دارد و در صورتی‌که کیفیت مناسبی نداشته باشد، امکان مختل شدن عملکرد دستگاه و آسیب به بخش‌های مختلف آن وجود دارد. 

پورت-دستگاه-حضور-غیاب

 

برقراری ارتباط با دستگاه ورود و خروج و تبادل اطلاعات با آن از طریق پورت‌ها انجام می‌گیرد. ابتدا بیشتر از پورت سریال یا Com بر روی دستگاه ساعت زنی استفاده می‌شد که از استاندارد RS232 استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر کمتر از این روش استفاده می‌شود. در حال حاضر پورت شبکه و usb ، پرکاربردترین درگاه‌های ارتباطی دستگاه‌های حضور غیاب هستند.

باتری-دستگاه-حضور-غیاب

 

باتری یا ups داخلی ، در زمان قطع برق دستگاه شما را روشن نگه داشته و مانع از توقف عملکرد آن می‌شود. یک باتری خوب باید بتواند حداقل 4 الی 5 ساعت، ساعت حضور غیاب شما را در زمان قطعی برق، روشن نگه دارد. کیفیت باتری نیز مانند منبع تغذیه بسیار مهم است و تأثیر بسیاری در عملکرد مناسب سیستم ثبت تردد دارد.

صفحه-کلید-ساعت-حضور-و-غیاب

 

بر روی اکثر تجهیزات ثبت ورود خروج ، دکمه‌های عددی و عملیاتی وجود دارد که از آنها برای ورود حروف یا اعداد و انجام بعضی از عملیات نظیر ثبت مرخصی /مأموریت و یا تأیید و لغو کارها استفاده می شود. بر روی بعضی از تجهیزات از صفحه کلید (دکمه های عددی) برای ثبت رمز یا کد شناسایی پرسنل جهت ثبت تردد استفاده می‌شود. در واقع از دکمه‌های عددی به عنوان راهکاری جهت ثبت ورود/خروج بر روی این سیستم‌ها استفاده می‌شود.

صفحه-نمایش-دستگاه-ساعت-زن

 

صفحه نمایش به صورت LCD یا LED و در سایزهای مختلف بر روی انواع دستگاه حضور و غیاب وجود دارد و منوها و اطلاعات مختلف  را نمایش می‌دهد. صفحه نمایش بیشتر دستگاه‌ های ساعت زنی جدید، حالت لمسی (touch) دارد و می‌توان از آن برای انتخاب و کار با منوها، و ثبت اعداد و … استفاده کرد. سایز صفحه نمایش می‌تواند از 2 اینچ تا 7 اینچ باشد. برخی از سیستم‌ها صفحه نمایش بزرگتری دارند.

 

دستگاه حضور غیاب چگونه کار میکند؟

مراح کار با دستگاه حضور و غیاب به شرح زیر است:

  1. انجام تنظیمات مورد نیاز بر روی دستگاه در ابتدای کار
  2. معرفی کاربران بر روی دستگاه ساعت زنی (ثبت نام اولیه)
  3. ثبت تردد بر روی دستگاه از طریق کارت، اثر انگشت، چهره و …
  4. فراخوانی یا دریافت اطلاعات دستگاه و انتقال آن به نرم‌افزار حضور غیاب

انجام تنظیمات و معرفی کاربران

اولین مرحله از نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب این است که بتوانیم تنظیمات اولیه را انجام داده و کاربران را بر روی دستگاه معرفی کنیم.

  • برای شروع کار با دستگاه، ابتدا باید از درست بودن تنظیمات آن، مطمئن باشید. اولین کار این است که ببینید آیا تاریخ و ساعت سیستم درست است یا نه و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.
  • یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از شروع کار با دستگاه حضور و غیاب انجام دهید، این است که یک کاربر مدیر بر روی آن تعریف کنید، تا افراد متفرقه و کاربران دیگر، به منو و تنظیمات دستگاه دسترسی نداشته باشند.
  • قبل از معرفی کاربران بر روی دستگاه ورود/خروج، ابتدا لیست پرسنل را تهیه کرده و به هر کدام، یک شماره شناسایی (شماره پرسنلی) اختصاص دهید.
  • حالا نوبت به معرفی کاربران بر روی دستگاه می‌رسد. با ورود به منو و در بخش کاربران، گزینه کاربر جدید را انتخاب کنید. سپس روشی که می‌خواهید ترددها را شناسایی کنید را انتخاب کنید (کارت، انگشت، چهره و ….). شماره کاربران را یک به یک وارد کرده و کارت، انگشت یا چهره آنها را مطابق با راهنمای دستگاه، تعریف کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به انجام تنظیمات دستگاه و معرفی کاربران، به بخش تنظیمات دستگاه حضور و غیاب مراجعه نمائید.

معرفی کاربران و ثبت تردد بر روی دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چگونه کار میکند ؟

برای اینکه بر از شناسه‌های بیومتریک بر روی دستگاه ساعت زنی استفاده کنید، باید ابتدا آنها را بر روی دستگاه تعریف کنید که به این کار اصطلاحاً ثبت نام کاربر یا Enrollment نیز می‌گویند. برای اینکار کاربران باید انگشت خود را بر روی سنسور قرار دهند و یا روبروی دوربین تشخیص چهره بایستند. مراحل ثبت نام شناسه بیومتریک به این ترتیب است:

  • اسکن انگشت یا چهره توسط سنسور اثر انگشت یا دوربین تشخیص چهره
  • استخراج ویژگی‌های منحصر به فرد عضو بیومتریک (انگشت، چهره)
  • تبدیل ویژگی‌های استخراج شده به کد و الگو
  • ذخیره سازی الگو‌ها در حافظه سیستم بیومتریک

کارکنان در زمان ورود و خروج، انگشت یا چهره خود را که از قبل بر روی سیستم تعریف شده است، به دستگاه نشان می‌دهند و در صورت تطابق با الگوهای ذخیره شده، تردد آنها ثبت می‌شود.

  • اولین مرحله در ثبت تردد در دستگاه بیومتریک این است که شناسه بیومتریک (اثر انگشت، چهره و ) شما توسط سنسور یا دوربین اسکن شود.
  • بعد از اخذ تصویر، ویژگی‌های شناسه بیومتریک شما توسط نرم‌افزار داخلی سیستم بیومتریک استخراج می‌شود.
  • ویژگی‌های استخراج شده با الگوهای موجود در حافظه سیستم مقایسه می‌شود.
  • در صورت پیدا کردن الگوی مشابه، عمل تطبیق انجام شده و تردد ثبت  می‌شود.

نحوه-شناسایی-کاربر-در-دستگاه-بیومتریک

ما یک بخش دیگر با عنوان نحوه کار با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی آماده کرده‌ایم، که در صورت تمایل می‌توانید آن بخش را نیز ببینید.

نحوه تخلیه اطلاعات دستگاه حضور و غیاب

تخلیه اطلاعات دستگاه حضور و غیاب به منظور فراخوانی و انتقال اطلاعات ورود و خروج ثبت شده بر روی دستگاه به نرم افزار حضور و غیاب و گزارش گیری انجام می‌شود. هر دستگاه حافظه مشخصی برای ذخیره سازی داده‌های تردد دارد و باید در فواصل زمانی معینی تخلیه شود.

ورود و خروج‌های کارکنان در حافظه دستگاه حضور غیاب ثبت و ذخیره می‌شود و هر دستگاه ظرفیت مشخصی برای ذخیره سازی اطلاعات دارد. این اطلاعات باید به نحوی به نرم‌افزار حضور و غیاب منتقل شود، تا آنجا بتوانیم گزارشات مورد نظر را تهیه کنیم.

بنابراین نیاز است که ارتباط بین دستگاه و کامپیوتر (نرم‌افزار حضور غیاب) بر قرار شود. این ارتباط از طریق درگاه‌ها (پورت‌های) مختلفی مانند شبکه سیمی (Lan)، وای‌فای، Usb، Rs232 و … انجام می‌شود. پس از برقرار ارتباط از طریق هر یک از روشهای موجود، اطلاعات دستگاه به کامپیوتر و نرم افزار حضور و غیاب منتقل می‌شود و در آنجا پس از انجام اصلاحات لازم از جمله حذف ترددهای تکراری، ثبت ترددهای فراموش شده، ثبت ماموریت و مرخصی و …، گزارشات مورد نظر را تهیه کرده و در اختیار مدیریت یا مسئول مربوطه قرار می‌دهیم.

در دو ویدئوی زیر نمونه هایی از نحوه تخلیه اطلاعات دستگاه حضور و غیاب را مشاهده خواهید کرد.

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

    1. سلام بر شما
      دستگاه حضور و غیاب به تنهایی به شما گزارش نمی‌دهد. بلکه این نرم افزار حضور غیاب است که اطلاعات را از دستگاه گرفته و بعد از انجام پردازشهایی گزارشات مورد نیاز را به شما ارائه می‌کند.

  1. لطفا نحوه تخلیه اطلاعات دستگاه lx15 را توضیح بدید، فکر کنم فقط با فلش تخلیه میشه. توضیحاتی که دادید خیلی کلی هست لطفا توضیحات بیشتری راجع به این مورد بنویسید تا همه بتونن استفاده کنن به خصوص راجع به دستگاه های حضور غیاب zkt ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا