تبلیغات

دستگاه موبایل یاب چگونه کار میکند ؟

راکت بازرسی و دستگاه موبایل یاب یکی از تجهیزاتی است که در اماکن مختلف مانند فروگاه، مراکز امنیتی، مدارس و … برای جلوگیری از ورود یا خروج اشیاء ممنوعه با کار گرفته می‌شود. این تجهیزات به راحتی فلزات و قطعات الکترونیکی مختلف را شناسایی می‌کنند. بعضی از کاربران سوال پرسیدند که : راکت بازرسی بدنی چگونه کار میکند ؟ در جواب باید گفت که این دستگاه‌ها با ایجاد میدان مغناطیسی کار میکنند. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

راکت بازرسی چیست و چه کاربردی دارد ؟

راکت بازرسی دستگاهی است قابل حمل که برای بازرسی بدنی افراد در ورودی اماکن مهم مانند فروگاه، جلسه کنکور، خروجی انبارهای مهم، کارگاه‌های طلاسازی و … مورد استفاه قرار می‌گیرد. در زمان ورود یا خروج، نگهبان یا متصدیان بازرسی با استفاده از این دستگاه، افراد را بازرسی می‌کنند و اگر همراه آنها اشیاء ممنوعه از جمله سلاح گرم و سرد، انواع فلزات، تجهیزات الکترونیکی و … باشد، دستگاه هشدار داده و به این وسیله از ورود یا خروج اشیاء ممنوعه جلوگیری به عمل می‌آید.

عملکرد راکت بازرسی یا فلزیاب گوشی از طریق ایجاد میدان های مغناطیسی کوچک است و تفاوت انعکاس امواج بازگشتی از اشیاء مختلف از جمله فلزات و آلیاژها سبب اسکن آنها توسط راکت می‌شود. با شناسایی سوژه، دستگاه به صورت ایجاد صوت (بوق) و ویبره هشدار لازم را جهت اطلاع رسانی صادر می‌کند.

 

راکت بازرسی بدنی چطور کار میکند؟ | آموزش بازرسی بدنی با دستگاه موبایل یاب

دستگاه‌های بازرسی بدنی بر چه اساسی کار میکنند ؟ آیا فرکانس رادیویی اشیاء را تشخیص می‌دهند یا بر پایه تشخیص فلز عمل می‌کنند ؟ چطور از راکت بازرسی استفاده کنیم ؟ اگر میخواهید بدانید که راکت بازرسی بدنی چگونه کار میکند ؟ ادامه این مطلب را بخوانید.

راکت بازرسی بدنی یا راکت فلزیاب از طریق میدان مغناطیسی که در اطراف خود ایجاد می‌کند، اشیاء مختلف فلزی و الکترونیکی را که در محدوده مغناطیسی آن قرار می‌گیرند، به راحتی تشخیص می‌دهد. در زمان ورود یا خروج افراد در مناطق حساس مانند فرودگاه‌ها، کارخانجات تولیدی، کارگاه‌های طلاسازی، مراکز امنیتی و …، مأموران بازرسی با استفاده از این تجهیزات ، یک فرد را به صورت کامل مورد بازرسی قرار می‌دهند. در صورت وجود اشیاء فلزی یا الکترونیکی، ردیاب آلارم می‌دهد. این آلارم می‌تواند به صورت لرزش (ویبره)، صدا (بوق) و نور (LED)، مأمورین را وجود موارد غیر مجاز آگاه سازد.

از آنجایی که راکت بازرسی به راحتی انواع تجهیزات الکترونیکی مثل موبایل را هم شناسایی می‌کند، در حال حاضر این دستگاه بعنوان دستگاه گوشی یاب هم شناخته می‌شود.

عملکرد درست راکت بازرسی بدنی توسط یک مأمور امنیتی

بیشتر دستگاه های فلزیاب، دارای قابلیت تنظیم حساسیت هستند و این حساسیت از طریق سنسورهایی که در داخل دیواره‌های راکت هستند، تنظیم می‌شود. با کم و زیاد کردن حساسیت دستگاه، امکان شناسایی قطعات در سایزهای مختلف فراهم می‌گردد. حساسیت پائین مناسب شناسایی و تشخیص قطعات بزرگ مانند چاقو، اسلحه، موبایل و … است. برای تشخیص قطعات بسیار ریز مانند حافظه کوچک، ذرات ریز فلزی و الکترونیکی و موارد مشابه آن، باید حساسیت دستگاه در درجه بالا قرار گیرد.

 

برای استفاده از این دستگاه‌ها به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مناطق جیب دار را دوبار اسکن کنید. ناحیه بین پاها را اسکن نکنید.
  • نواحی کمر، زیر بغل و مچ پا را با توجه ویژه ای اسکن کنید.
  • استفاده از دکمه حذف تداخل راکت ممکن است در صورت بروز تداخل در حین اسکن روی کف های بتنی با میله های تقویت کننده ضروری باشد.
  • به یاد داشته باشید، شناسایی سلاح با فلزیاب نیازی به تماس بدنی ندارد

 

دستگاه موبایل یاب مدارس چگونه کار میکند ؟

دستگاه گوشی یاب با امواج مغناطیسی کار می‌کند. این دستگاه یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد کرده و هر گونه فلز را که در محدوده شناسایی آن قرار گیرد، تشخیص می‌دهد.
به دلیل اینکه بسیاری از قطعات موبایل، هندزفری، دستگاه ضبط و پخش از فلز ساخته شده است، بنابراین به راحتی توسط این دستگاه تشخیص داده می‌شوند. بنابراین این تجهیزات به عنوان راکت فلزیاب و موبایل یاب در مدارس به کار می‌روندکه علاوه بر تجهیزات الکترونیکی فلزات غیر مجاز از جمله چاقو و اسلحه را نیز شناسایی می‌کنند.
راکت موبایل یاب مدارس در زمان شناسایی موبایل می‌توان به صورت چراغ، بوق و لرزش (ویبره) به شما هشدار دهد. بنابراین به راحتی می‌توانید از ورود گوشی تلفن همراه به مدرسه توسط دانش آموزان جلوگیری نمائید.

فروش دستگاه گوشی یاب مدرسه

فروش راکت بازرسی بدنی

 

تنظیم حساسیت راکت بازرسی

اگر بخواهیم بیشتر بدانیم که راکت بازرسی یا دستگاه گوشی یاب چگونه کار میکند، باید به نکته مهم توجه داشته باشیم که حساسیت شناسایی بیشتر این دستگاه‌ها را می‌توان تنظیم کرد.

همانطور که گفتیم بنابر نیاز و نوع قطعاتی که باید شناسایی شود، می‌توان حساسیت راکت بازرسی را بر روی سطوح مختلف تنظیم کرد. معمولاً 4 سطح قابل تعریف برای این دستگاه ها وجو دارد:

  • حساسیت کم (1) : برای شناسایی قطعات و اشیاء بزرگ مانند انواع اسلحه گرم و سرد، موبایل، سوئیچ و …
  • حساسیت متوسط (2) : تشخصیص قطعات فلزی متوسط و کوچک
  • حساسیت زیاد (3) : شناسایی فلزات و قطعات کوچک و نیمه هادی
  • حساسیت بسیار زیاد (4) : تشخیص انواع سیم کارت و کارت حافظه کوچک، سوزن، قطعات فلزی تعبیه شده داخل بدن، طلا، فلزات ریز و کمتر از 100 گرم

توجه داشته باشید که در هر درجه از سطح حساسیت، قطعات مرتبط با حساسیت کمتر نیز قابل شناسایی خواهد بود.

 

بعضی از دستگاه‌ها نیز روی حداکثر حساسیت تنظیم شده‌اند. معمولاً بر روی این دستگاهها یک شاسی یا دکمه وجود دارد که با فشردن آن میتوانید حساسیت راکت بازرسی را کاهش دهید.

 

تصویر زیر اطلاعات مفیدی درباره اینکه راکت بازرسی چگونه کار میکند در اختیار شما قرار می‌دهد. در این تصویر، نکات مهم در اسکن بدن افراد توسط راکت را مشاهده می‌کنید.

آموزش بازرسی بدنی با راکت بازرسی موبایل یاب

 

شناسایی اشیاء توسط راکت بازرسی چگونه انجام می‌شود؟

راکت بازرسی بدنی چگونه کار میکند : فلزیاب ها از میدان الکترومغناطیسی برای تشخیص فعال وجود اجسام فلزی استفاده می‌کنند. یک فلزیاب دستی دارای دو جزء اصلی است : 1- سیم پیچ فرستنده که میدان الکترومغناطیسی را ایجاد می‌کند. 2-  سیم پیچ گیرنده که الکترومغناطیس را تشخیص می‌دهد. یک میدان الکترومغناطیسی در اطراف سیم پیچ فرستنده ایجاد می‌شود که تا حدود 20 سانتی‌متر از اطراف راکت امنیتی گسترش می‌یابد. هنگامی که دستگاه از روی سوژه عبور می‌کند، اگر یک شیء فلزی در آن محدوده وجود داشته باشد، میدان الکترومغناطیسی بیشتری در اطراف جسم فلزی پنهان ایجاد می‌شود.  به این ترتیب این میدان الکترومغناطیسی جدید توسط سیم پیچ گیرنده شناسایی شده و یک هشدار (آلارم) برای اپراتور ایجاد می‌کند.

فلزیاب‌های دستی امنیتی با کیفیت بالا از طریق نشانگرهای هشدار مختلفی از جمله LED ها، آلارم  و لرزش (ویبره)  وجود فلز را به شما اطلاع می‌دهند. این تجهیزات خودشان کالیبره شده  و نیاز به تنظیم منظم حساسیت ندارند.

بنابراین با استفاده از این دستگاه‌ها به راحتی می‌توان موبایل، چاقو، اسلحه، داروهای بسته بندی شده با فویل و سایر اشیاء فلزی پنهان را پیدا کرد.

5 دیدگاه

    1. بله اگر از دستگاه های باکیفیت استفاده کنید، حتما شناسایی می‌کنه.

  1. راکت های بازرسی تا چه فاصله ای فلزات را تشخیص می دهند. آیا میشه از این راکت ها برای شناسایی فلزات توی دیوار استفاده کرد ؟ با تشکر از جنابعالی

    1. راکت های بازرسی بدنی در بهترین حالت تا حدود 20 سانتیمتر را اسکن و شناسایی میکنن.
      این راکت ها برای بازرسی بدنی افراد است و برای اسکن موارد مانند دیوار یا داخل زمین مناسب نیست.

  2. تصویری که برای نحوه کارکرد راکت بازرسی گذاشتید، خیلی جالب و مفید بود. همچنین اطلاعات خوبی در این مقاله نوشتید خیلی ممون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا