تبلیغات

آیا امکان دور زدن دستگاه فرکانس یاب وجود دارد ؟

امروزه استفاده از دستگاه‌های ردیابی موبایل و تجهیزات الکترونیکی گسترش یافته است. یکی از این تجهیزات، آشکارسازهای امواج رادیویی یا دستگاه‌های سیگنال یاب (فرکانس یاب) هستند. سوالی که برخی از کابران می‌پرسند این است که : ” آیا امکان دور زدن دستگاه سیگنال یاب وجود دارد؟” ساده‌ترین روش دور زدن دستگاه سیگنال یاب این است که موبایل یا دستگاه بی‌سیم مورد نظر خاموش باشد. زیرا با خاموش بودن دستگاه، دیگر امواجی برای شناسایی و ردیابی وجود ندارد. در ادامه توضیحات بیشتر را مشاهده نمایید.

 

دور-زدن-دستگاه-سیگنال-یاب

دستگاه فرکانس یاب یا آشکارساز RF چه چیزی را تشخیص می دهد؟

آشکارساز فرکانس رادیویی (RF) وسیله ای است که برای تشخیص وجود امواج RF در یک رسانه انتقال فیزیکی بی سیم یا سیمی (روی کابل RF) استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان آشکارسازهای قدرت RF یا آشکارسازهای پاسخگوی RF شناخته می شوند و با عنوان دستگاه سیگنال یاب یا دستگاه فرکانس یاب در دسترس هستند.

به دو روش می‌توان تلفن همراه را شناسایی کرد (یا ردیابی کرد): از طریق دستگاه GPS داخلی (سیستم موقعیت یابی جهانی) یا با فعال بودن GPS. دومی شامل فرآیندی به نام مثلث‌سازی است که در آن سیگنال‌های بین تلفن‌های همراه و برج‌های همراه برای تعیین مکان تلفن همراه محاسبه می‌شوند. اگرچه امکان ردیابی بیشتر تلفن های همراه وجود دارد، اما می‌توان از تشخیص آن جلوگیری کرد و آن را به حداقل رساند.

این مقاله ترجمه‌ای است که از سایت techwalla گرفته شده است و ما در نوشتن آن دخل و تصرف چندانی نداشته‌ایم. بنابراین صحت و سقم مطالب آن را تأیید نمی‌کنیم و فقط جهت آگاهی بیشتر شما عزیزان در این بخش به آن پرداخته‌ایم.

 

چگونه سیگنال یاب را دور بزنیم ؟

برای دور زدن فرکانس یاب و یا عدم شناسایی موبایل توسط آن 4 مرحله زیر را امتحان کنید.

  گام 1

موبایلت را خاموش کن. به همین راحتی است. اگر تلفن همراه شما خاموش باشد، سیگنال‌هایی را ارسال نمی‌کند که توسط دکل‌های تلفن قابل دریافت باشد و اگر دستگاه GPS داخلی داشته باشد، نمی‌توان آن را ردیابی کرد. به خاطر داشته باشید که این یک روش فوری برای جلوگیری از شناسایی است – هنوز هم سابقه ای از تماس ها و مکان های گذشته شما برای دوره هایی از زمان روشن بودن تلفن همراه شما وجود دارد.

  گام 2

ویژگی موقعیت مکانی (Location) را غیرفعال کنید. برخی از مدل‌های تلفن همراه دارای ویژگی مکان‌یابی GPS هستند که می‌توانید آن را خاموش کنید، که عملاً ردیابی را غیرفعال می‌کند. این ویژگی در بیشتر تلفنهای هوشمند با نام “location” وجود دارد، یا در تنظیمات “امنیت” شما فهرست شده باشد.

گام 3

دعوت‌ها یا درخواستهای ردیابی را رد کنید. سرویس‌های رایگان و آنلاین GPS-locator مانند Google Latitude وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تلفن همراه خود را برای ردیابی ثبت کنید و همچنین تلفن همراه دیگران را با اجازه آنها ردیابی کنید. چنین سرویس هایی دارای گزینه هایی برای مشاهده مکان های تلفن همراه در رایانه، به عنوان پیوند در پیام های متنی، در وب سایت ها و موارد دیگر هستند. اگر می‌خواهید تشخیص تلفن همراه شما توسط دیگران را به حداقل برسانید، دعوت‌های ردیابی آنها را رد کنید.

گام 4

تلفن همراه خود را بر روی حالت پرواز (Flight mode) قرار دهید. بعضی از فرکانس یاب‌ها نمی‌توانند موبایل را در حالت پرواز شناسایی کنند.

 

چگونه از گوشی هوشمند خود در برابر پارازیت های تلفن همراه  یا جمر موبایل محافظت کنیم؟

راه هایی برای محافظت از گوشی هوشمند خود در برابر جمر موبایل وجود دارد.
اگر صاحب گوشی هوشمند هستید، ممکن است ندانید که زمان ها و مکان هایی وجود دارد که سرویس تلفن شما بدون اجازه شما قطع می شود. پارازیت تلفن همراه قطعه ای از تجهیزات است که سیگنال ها را در فرکانس انتخابی به هم می زند. این درهم‌کاری باعث می‌شود گوشی هوشمند شما نتواند سیگنال ارسال و دریافت کند. اگر فکر می کنید که گوشی هوشمند شما به طور غیرقانونی قطع می شود، چند راه برای محافظت از گوشی و دور زدن پارازیت ها وجود دارد.

مرحله 1

به مکان دیگری حرکت کنید. اگر فکر می کنید که گوشی هوشمند شما پارازیت شده است، مکان خود را در نظر بگیرید. اگر در نزدیکی یک عملیات دولتی یا مکانی هستید که گمان می‌کنید امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است، در جهت مخالف راه بروید یا رانندگی کنید. اکثر پارازیت های تلفن همراه طوری برنامه ریزی شده اند که در یک شعاع مشخص کار کنند. خارج کردن خود از آن شعاع، از گوشی هوشمند شما در برابر پارازیت محافظت می کند.

مرحله 2

دستگاه جمر را از کار بیندازید. اگر در موقعیت خطرناکی قرار گرفتید، منبع تغذیه مختل کننده تلفن همراه را از بین ببرید یا حذف کنید. یک دستگاه مسدود کننده تلفن همراه را می توان در داخل کابینت، پشت دیوار پنهان کرد یا در دید ساده قرار داد. هدیه مرده برای مسدود کننده تلفن همراه آنتن است.

مرحله 3

گوشی هوشمندی بخرید که در چندین فرکانس کار می کند. مسدود کننده های تلفن همراه با فناوری پیشرفته بسیاری از فرکانس ها را مسدود می کنند، اما برخی دیگر فقط یک فرکانس را مسدود می کنند. اگر تلفن شما می‌تواند روی چندین فرکانس کار کند، می‌توانید به سادگی با استفاده از فرکانس متفاوت در برابر پارازیت محافظت کنید.

مرحله 4

با مجری قانون تماس بگیرید. کشورهای مختلف قوانین متفاوتی در مورد استفاده از مسدود کننده های تلفن همراه دارند. برخی از مکان ها قوانین سختگیرانه ای علیه آنها دارند، در حالی که برخی دیگر فقط در مکان های خاصی به آنها اجازه می دهند. اگر فکر می کنید که شخصی به طور غیرقانونی از پارازیت استفاده می کند، با پلیس تماس بگیرید و ببینید آیا آنها می توانند مسدود کننده را از صاحبش بگیرند یا خیر.

 

کلام آخر

به نظر شما آیا واقعاً امکان دور زدن دستگاه فرکانس یاب وجود دارد ؟

بهترین راه برای جلوگیری از اثربخشی آشکارساز RF، قرار دادن دستگاه انتشار دهنده RF در داخل قفس فارادی است. یک قفس فارادی که به درستی طراحی و ساخته شده باشد، انتشار تمام انرژی فرکانس رادیویی را مسدود می کند و در نتیجه دستگاه RF را قابل تشخیص می کند. (قفس فارادی یک جعبه یا فضای بستهٔ ساخته‌شده از فلزات یا یا رسانای الکتریکی دیگر است که میدان الکترومغناطیسی را مسدود و متوقف می‌سازد.)

علاوه بر این شاید مواد مورد زیر نیز بتواند بعنوان محافظ در برای امواج RF عمل کند:

  • نیکل نقره. نیکل نقره در واقع یک آلیاژ مس است.
  • فلز مس. مس در سپرهای RF به خوبی عمل می کند زیرا به طور طبیعی به عنوان یک رسانا، جاذب و تضعیف کننده سیگنال های RF عمل می کند.
  • فولاد
  • آلومینیوم
  • الاستومرهای پر شده با مواد رسانا

1 دیدگاه

  1. اگه موبایل خاموش باشه بازم سیگنال یاب تشخیص میده با نه ؟
    اگه تشخیص نده میشه گوشی رو جلوی در مدرسه که بازرسی میکنن، خاموش کرد و بعد از ورود به مدرسه روشنش کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا