تبلیغات

دستگاه حضور و غیاب ترکیبی

در زمان‌های گذشته از فناوری‌های بیومتریک بر روی دستگاه های ثبت و کنترل تردد استفاده نمی‌شد و احراز هویت فقط مبتنی بر ورود رمز عبور یا کارت بود. امروزه دستگاه‌های تک بعدی (فقط اثر انگشت، فقط تشخیص چهره و …) کمتر تولید می‌شوند و بیشتر دستگاه‌های حضور غیاب و کنترل تردد، به صورت ترکیبی از چند تکنولوژی شناسایی ارائه می‌شوند. به طور مثال ممکن است شما با خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره بتوانید از اثر انگشت و کارت دستگاه هم استفاده نمائید.

دستگاه حضور و غیاب ترکیبی چیست ؟

دستگاه حضور و غیاب ترکیبی یک دستگاه ساعت زنی است که از دو یا چند روش شناسایی برای احراز هویت و ثبت تردد کارکنان استفاده می‌کند. به این سیستم‌ها دستگاه های چند عاملی یا چند منظوره نیز گفته می‌شود. مثال : دستگاه حضور وغیاب اثر انگشتی-کارتی، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره-اثر-انگشتی-کارتی. بنابراین دستگاه حضور غیاب ترکیبی حداقل دو روش شناسایی دارد و می‌تواند حتی تا 5-6 روش نیز استفاده کنید. به طور مثال دستگاه حضور غیاب مدل Ai07F از 5 روش احراز هویت (رمزعبور-کارت-اثر انگشت-چهره-qr code) استفاده می‌کند.

شما می‌توانید از هر کدام از این روش‌ها به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی با هم استفاده کنید. روش ثبت تک عاملی بیشتر استفاده می‌شود. اما در بعضی موارد به خصوص در اماکنی که حفظ امنیت ورود مهم است می‌توان از احراز هویت یا ثبت تردد ترکیبی یا چند عاملی استفاده کرد. به طور مثال کاربر باید ابتدا کارت بزند و ثبت انگشت یا چهره خود را به دستگاه نشان دهد. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد. در بخش زیر تعدادی از بهترین دستگاه حضور و غیاب که دارای شناسایی چندگانه هستند را به شما معرفی می‌کنیم.


دستگاه حضور غیاب اثر انگشتی کارتی f22

دستگاه حضور و غیاب انگشتی/کارتی مدل F22

توضیحات

دستگاه تشخیص چهره و اثر انگشتی uf100

دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره/انگشت/کارت مدل UF100

توضیحات

دستگاه تشخیص چهره و انگشتی ai06f

حضور غیاب تشخیص چهره/انگشت/کارت مدل Ai06F

توضیحات

 

دستگاه تشخیص چهره و اثر انگشتی mb2000

دستگاه تشخیص چهره/انگشت/کارت مدل MB2000

توضیحات

دستگاه حضور غیاب با ترکیب عالی uface302

دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره/انگشت/کارت مدل UFace302

توضیحات

حضور غیاب تشخیص چهره و اثر انگشتی xf100

دستگاه حضور غیاب چهره/انگشت/کارت مدل XF100

توضیحات


سیستم کنترل تردد و حضور غیاب چند عاملی

در برخی از کسب و کارها و سازمان‌ها کنترل ورود و خروج کارکنان، به خصوص مدیریت ورود افراد متفرقه به سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. به خصوص بخش‌هایی مانند اتاق سرور، بخش‌های امنیتی و سایر مکان‌هایی که نباید به صورت عمومی در دسترس باشد، می‌توان از سیستم‌‌های کنترل تردد یا دسترسی استفاده نمود. با استفاده از روش شناسایی ترکیبی (چند عاملی) می‌توان امنیت بیشتری برای نقاط حساس فراهم کرد.

احرازه هویت ترکیبی

به طور مثال به جای این که شخص با ثبت کارت و یا ثبت اثر انگشت بتواند به یک اتاق دسترسی پیدا کند، می‌توان تنظیمات دستگاه را به صورتی تعریف کرد که افراد ملزم باشند ابتدا کارت خود را ثبت کنند و یا رمز عبور را وارد کنند و سپس اثر انگشت یا چهره خود را به دستگاه کنترل تردد نشان دهند. در صورتی‌ که کارت یا رمز عبور تأیید شده و سپس اثر انگشت یا چهره نیز با موفقیت شناسایی شود، تردد ثبت شده و دسترسی به منطقه خاص مجاز خواهد بود. اما اگر یکی از فاکتورهای شناسایی، تأیید نشود، دسترسی به منطقه مورد نظر امکانپذیرنخواهد بود. به این صورت امکان سوء استفاده و جعل بسیار کاهش یافته و یا غیر ممکن خواهد شد.

برای این که امنیت را بیشتر کنیم، می‌توان به جای دو عامل از سه عامل برای احراز هویت و ورود به منطقه خاص استفاده کرد. مثلاً ابتدا کارت ثبت می‌شود، سپس اثر انگشت شناسایی می‌شود و در صورت تأیید دو مورد شخص ملزم به تأیید چهره خود نیز می‌باشد.

روش احراز هویت چند عاملی (ترکیبی) بیشتر برای کنترل دسترسی به مناطق حساس کاربرد دارد و برای ثبت حضور و غیاب کارکنان توصیه نمی‌شود، زیرا به شدت ترافیک ورود و خروج را (به خصوص در تعداد زیاد پرسنل) افزایش می‌دهد.

دستگاه حضور و غیاب ترکیبی

مزایای دستگاه حضور و غیاب ترکیبی

دستگاه های چند منظوره یا چند عاملی نسبت به دستگاه های تک بعدی مزایای بیشتری دارند و همانطور که عنوان شد در حال حاضر هم بیشتر آنها استفاده می‌شود.

  • دستگاه حضور و غیاب ترکیبی گزینه‌ها و انتخاب بیشتری برای شناسایی و ثبت تردد در اختیار شما قرار می‌دهد. در این صورت با توجه به نیازها و محیط کاری خود می‌توانید از هر کدام از روش‌ها استفاده کنید. به طور مثال برای محیط اداری شاید دستگاه انگشتی مناسب باشد، اما در یک محیط کارگری روش تشخیص چهره کارایی بیشتری خواهد داشت.
  • با داشتن چند روش احراز هویت، دیگر نگرانی بابت عدم شناسایی بعضی از کارکنان نخواهید داشت. به طور مثال کارکنانی که مشکل اثر انگشت دارند، می‌توانند با تشخیص چهره ثبت تردد کنند و اگر معدود کارگرانی دارید که با روش‌های بیومتریک مشکل دارند، از کارت استفاده خواهند کرد. بنابراین دیگر شخصی باقی نمی‌ماند که بهانه‌ای برای عدم ثبت ورود یا خروج داشته باشد.
  • در بعضی از شرکت‌ها و ادارات لزوم جلوگیری از ورود افراد متفرقه به داخل سازمان بسیار اهمیت دارد و بنا به دلایل امنیتی باید دقت بیشتری در احراز هویت افراد در ورودی شرکت صورت گیرد. علاوه بر این در بعضی از کسب و کارها نیز بحث تقلب در ثبت ورود و خروج مطرح است. اگر از دستگاه حضور و غیاب ترکیبی استفاده می‌کنید، خیالتان راحت است. چرا که می‌توانید با فعال کردن احراز هویت چند عاملی (کارت/اثر انگشت، کارت/چهره، اثرانگشت/چهره، کارت/اثر/انگشت/چهره و …) امنیت بیشتری در ثبت ورود کارکنان اعمال کنید و میزان تقلب یا ورود افراد غیر مجاز را غیر ممکن سازید.

معایب دستگاه حضور و غیاب ترکیبی

در کنار مزایای ذکر شده، به چند چالش در استفاده از این دستگاه‌ها اشاره می‌کنیم.

  • برای دستگاه های حضور غیاب ترکیبی نمی‌توان معایب خاصی بیان کرد. این سیستم‌ها امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. شاید تنها عیب آن گران‌تر بودن نسبت به دستگاه‌های تک بعدی است.
  • داشتن روش‌های متعدد ثبت تردد به خودی خود عیب و نقطه ضعف نیست، بلکه جزو مزایا حساب می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از روش ثبت تردد چند عاملی وقت گیر است و زمان ثبت تردد کارکنان را افزایش خواهد داد. بنابراین ممکن است موجب تشکیل صف و ترافیک در زمان ورود و خروج پرسنل (به خصوص در شرکت‌های بزرگ) شود.
  • اگر از روش ترکیبی برای احراز هویت و ثبت ورود/خروج استفاده می‌کنید، به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد مشکل در شناسایی در یک روش، فرایند شناسایی و ثبت تردد را با مشکل مواجه خواهد کرد. به طور مثال اگر از روش کارت/اثر انگشت استفاده می‌کنید. اگر یک از روش‌های کارتخوان یا سنسور اثر انگشت با مشکل مواجه شود، دیگر امکان ثبت تردد برای هیچ کدام از پرسنل امکانپذیر نخواهد بود. یا اگر کسی کارت خود را فراموش کند، دیگر نمی‌تواند به این روش ثبت تردد کند.

خلاصه

دستگاه‌های حضور و غیاب جدید، منحصر به یک ماژول ثبت تردد نیستند و اکثراً‌ به صورت ترکیبی، از دو یا چند تکنولوژی استفاده می کنند. مثلاٌ کارت با اثر انگشت، اثر انگشت با تشخیص چهره، صفحه کلید (کد) با اثر انگشت و تشخیص چهره و … .
دستگاه حضور و غیاب ترکیبی، گزینه های متنوعی را جهت ثبت تردد در اختیار ما قرار می‌دهد، که با توجه به سیاست های سازمان مربوطه، روش ثبت تردد برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.
مزیت دستگاه حضور و غیاب ترکیبی این است که در صورت ایجاد مشکل برای یک عامل ثبت تردد، می‌توان از عوامل دیگر استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا