تبلیغات

آئین نامه حضور و غیاب کارمندان و کارگران

یکی از تعهدات کارکنان نسبت به کارفرما، حضور به موقع در محل کار است. یکی از مسائل مبتلابه در تمامی مشاغل و کسب و کارها، بی‌نظمی برخی از کارکنان در حضور و غیاب است. در این بخش راجع به تأخیر و غیبت آئین نامه حضور و غیاب کارمندان و کارگران صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

رعایت نظم و انضباط از عوامل مهم موفقیت در هر کسب و کار است و بدون رعایت نظم، دستیابی به موفقیت برای آن سازمان مشکل خواهد بود. یکی از نکات مهم در برقراری نظم، حضور به موقع پرسنل در محل کار است. هر شرکتی مقرراتی جهت حضور و غیاب کارکنان دارد. مهم‌ترین قانون در این زمینه، ساعات ورود و خروج است که تحت عنوان شیفت کاری تعریف می‌شود. بسیار مهم است که خط مشی و سیاست مشخصی جهت حضور و غیاب کارکنان داشته باشید.
گاهی این مقررات و سیاست‌ها به درستی از سوی کارفرمایان اجرا نمی‌شود و یا از سوی کارکنان نادیده گرفته می‌شود. حتی در برخی مواقع آگاهی کافی نسبت به مقررات حضور و غیاب وجود ندارد. کارفرما و پرسنل باید آگاهی کاملی درباره تعاریف و قوانین مربوط به تأخیر و غیبت در قانون کار داشته باشند.

یکی از راهکارهای حفظ نظم در ورود و خروج کارکنان استفاده از یک سیستم حضور و غیاب پرسنل است که با کمک آن به راحتی حضور غیاب نیروی کار را مدیریت خواهید کرد.

هر کسب و کاری باید موارد زیر را در آئین‌نامه یا مقررات حضور و غیاب خود در نظر بگیرد :

  • ساعات دقیق ورود و خروج
  • لزوم حضور به موقع در محل کار
  • نحوه درخواست و تأیید مرخصی پرسنل
  • تأخیر و تعجیل پرسنل در ورود و خروج
  • نحوه محاسبه تأخیر و تعجیل ( کسر کار )
  • جریمه کسر کار (تاخیر و تعجیل)
  • غیبت موجه و غیر موجه (عدم حضور در محل کار)
  • جریمه غیبت غیر موجه

قانون کار برای حفظ نظم و انضباط در محیط کار قوانین و آئین نامه هایی را برای کارکنان در نظر گرفته است. قوانین مربوط به مرخصی، تأخیر-تعجیل و غیبت از جمله این راهکارهاست.

در ادامه تصاویر مربوط به آئین نامه حضور و غیاب و تعدادی از نامه های مربوط به بی‌نظمی کارگران و کارمندان در حضور و غیاب را مشاهده می‌کنید.

آئین نامه حضور و غیاب
آئین نامه حضور و غیاب کارکنان دولت

 

نامه اخطار تأخیر
نامه اخطار تأخیر و بی انضباطی به کارکنان

 

اخطار بابت غیبت
نامه اخطار غیبت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا