تبلیغات

انواع سیستم گشت زنی حراست

گشت زنی فرآیندی است که شامل سرکشی به یک مکان یا منطقه به طور منظم جهت محافظت از دارایی‌ها و حفظ امنیت انجام می‌شود. این سیستم به نیروهاین نگهبان اجازه می دهد تا منطقه را بررسی کرده و هر چیزی غیرعادی را که می تواند تهدیدی برای شرکت یا سازمان باشد را شناسایی کنند. سرکشی‌ها به اشکال مختلف و در زمان‌های متفاوت انجام می‌شوند.

گشت زنی حراست شامل وظایف امنیتی حیاتی و ضروری هستند که بر عهده هر نگهبان است. در واقع اولین و اصلی ترین مسئولیت یک نگهبان است که همیشه فعال و مراقب باشد و تمرکز خود را در جهت حفظ امنیت و محافظت از مناطق مورد نظر معطوف دارد.

برای پایش سرکشی منظم نگهبانان می‌توان از سیستم گشت زنی حراست استفاده کرد. این سیستم در اشکال و انواع مختلفی ارائه می‌شود و از فناوری‌های مختلفی از جمله RFID، بیومتریک، NFC، QrCode و دوربینهای مداربسته استفاده می‌کند.

انواع-گشت-زنی-حراست

سیستم گشت زنی حراست چیست ؟

گشت زنی حراست عبارت است از سرکشی و حضور نگهبان یا نیروی حفاظتی در یک یا چند محیط از پیش تعیین شده، برای اطمینان از اینکه در آن مکان همه چیز مرتب است. نگهبان با حضور در نقاط مورد نظر متوجه هر رویداد غیرمنتظره‌ای می‌شود، از بروز وقایع ناگوار جلوگیری می‌کند و اتفاقات رخ داده را گزارش می‌دهد.

هدف اولیه گشت زنی، ایمن نگه داشتن تجهیزات و تأسیسات و به ویژه جان و دارایی های انسانی است. اقدام اصلی برای تحقق این امر از طریق کشف و کاهش جرم است که به دو صورت انجام می شود.

در حالی که یک نگهبان در یک محوطه گشت زنی می‎کند، آگاهی بیشتری از موقعیت‌های مکانی پیدا می‌کند و با شناسایی نقاط ضعفی که وجود دارد، گزارشات لازم جهت برطرف کردن آنها را به مسئولین ذیربط ارائه می‌دهد. علاوه بر این حضور نگهبان در محوطه‌ها، یک سیگنال قوی به افراد خاطی و مجرمین است و اقدامات غیر قانونی و خرابکارانه را نیز کاهش می‌دهد.

 

انواع گشت زنی حراست

برای اینکه از صحت انجام وظایف نگهبانان به خصوص از زمان‌ و مکان‌های سرکشی آن‌ها اطمینان حاصل کنید، می‌توانید از انواع سیستم گشت زنی حراست استفاده نمایید. این سیستم شامل تجهیزات مختلف از جمله دستگاه گشت و نگهبانی است که زمان، مکان دقیق حضور نگهبان را ثبت کرده و به شما گزارش می‌دهد.

در حال حاضر چند مدل دستگاه گشت و نگهبانی وجود دارد. در ادامه هر یک را برای شما شرح خواهیم داد.

گشت زنی مبتنی بر تگ Rfid

این دستگاه‌ها از تکنولوژی RFID برای شناسایی نگهبانان و همچنین ثبت موقعیت های سرکشی آنان استفاده می‌کند. در ابتدای کار، در هر نقطه از موقعیت‌ها یا چک پوینت‌‌ها، تگ نصب می‌شود. نگهبانان در شروع شیفت خود، ابتدا کارت یا تگ مرتبط به خود را توسط دستگاه گشت و نگهبانی اسکن کرده و سپس به تک تک نقاط تعیین شده سرکشی می‌کنند و اطلاعات تگ‌ها را می‌خوانند.

در انتهای کار یا هر زمانی که نیاز داشتید، دستگاه گشت زنی به کامپیوتر متصل شده و اطلاعات آن توسط نرم افزار گشت و نگهبانی فراخوانی می‎شود.

یکی از بهترین مدل‌‌ها در این دسته، دستگاه گشت و نگهبانی WM5000V5 است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

دستگاه-گشت-نگهبانی-5000v5

 

گشت زنی اثر انگشتی

امکان جابجایی نگهبانان در سیستم‌های rfid، موجب شده تا برخی از کارفرمایان برای اطمینان از حضور نگهبانان تعیین شده از مدل مبتنی بر اثر انگشت استفاده کنند. اصول کار با این مدل همانند دستگاه های RFID است با این تفاوت که برای احراز هویت نگهبان از اثر انگشت استفاده می‌شود. به این صورت که هر نگهبان با حضور در نقاط مورد نظر، ابتدا اثر انگشت خود را روی سنسور گذاشته و پس از تأیید اطلاعات تگ را می‌خواند.

دستگاه گشت و نگهبانی اثر انگشتی WM-5000X1 از برترین مدل‌های بیومتریک موجود در بازار است.

دستگاه-گشت-نگهبانی-اثر-انگشتی-wm5000x1

 

گشت نگهبانی سیمکارتی

در دو روش قبلی که توضیح داده شد، برای دریافت اطلاعات دستگاه‌ باید حتما به کامپیوتر متصل شود، تا اطلاعات آن فراخوانی شود. اما مدل‌های سیم‌کارتی این امکان را فراهم می‌کنند که اطلاعات از طریق gprs و به صورت آنلاین یا آفلاین برای کامپیوتر سرور ارسال شود. این سیستم امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مهمترین آنها امکان ارسال آنلاین اطلاعات و امکان تماس ضروری است.

اگر تمایل به استفاده از این روش را دارید، ما دستگاه WM5000Z را به شما معرفی می‌کنیم.

گشت-زنی-سیمکارتی-wm5000z

نرم افزار گشت زنی مبتنی بر موبایل

فناوری‌های موبایلی از جمله nfc و qrcode شما را بی‌نیاز از دستگاه‌های گشت و نگهبانی می‌کند. در این روش یک اپلیکیشن گشت نگهبانی بر روی گوشی نگهبانان نصب می‌شود و آنها در زمانهای تعیین شده تگ‌ها را از طریق گوشی و اپلیکیشن اسکن می‌کنند. اطلاعات هم به صورت آنلاین برای سرور ارسال می‌شود. در صورت عدم ارتباط اینترنت، اطلاعات به صورت آفلاین در اپلیکیشن ذخیره شده و در اولین ارتباط ارسال خواهد شد.

در این سیستم شما می‌توانید وظایف مختلفی برای نگهبان تعریف کنید تا در زمان سرکشی آنها را نیز انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر به بخش اپلیکیشن گشت و نگهبانی آنلاین مراجعه نمایید.

نرم-افزار-گشت-زنی-آنلاین

 

تماس : 09190273245

 

 

7 نکته مهم در گشت زنی حراست

نگهبانان امنیتی کار سختی دارند. آن‌ها باید همیشه آماده بوده و مراقب تهدیدهای احتمالی و اطمینان از امنیت همه افراد اطراف خود باشند. متأسفانه ، نگهبانان امنیتی گاهی اوقات با موقعیت‌های خطرناک روبرو می شوند که برخورد با آن نیاز به  به دانش و آموزش خاصی دارد.

با رعایت این اقدامات امنیتی ساده ، می توانید در هنگام گشت زنی ، خود و دیگران را در اطراف خود ایمن نگه دارید.

1. همیشه از محیط اطراف خود آگاه باشید

به عنوان یک نیروی حراست، مهم است که همیشه از محیط اطراف خود آگاه باشید. این به معنای هوشیار ماندن و توجه به جزئیات است. به عنوان مثال ، شما باید توجه داشته باشید که آیا کسی بیش از حد طولانی در یک منطقه توقف داشته است یا اینکه اشیاء عجیبی در آنجا باقی مانده است.

با هوشیاری ، می‌توانید به جلوگیری از جرم و ایمن نگه داشتن محوطه مورد نظر کمک کنید. علاوه بر این ، شناخت چیدمان منطقه گشت خود مهم است. به این ترتیب، در صورت بروز حادثه می‌توانید به سرعت واکنش نشان دهید. به طور کلی، با آگاهی از محیط اطراف خود، می توانید به ایجاد یک محیط امن برای خود و همه افراد اطراف خود کمک کنید.

2. مراقب فعالیت‌های مشکوک باشید

مراقب هرگونه فعالیت مشکوک باشید، مانند افرادی که در مناطقی که نباید در آن سرگردان باشند ، وسایل نقلیه عجیب پارک شده در منطقه یا پنجره های شکسته. اگر چیزی غیر عادی را می بینید ، حتماً آن را بلافاصله به سرپرست خود گزارش دهید.

در بعضی موارد، فعالیت مشکوک فقط ممکن است کسی باشد که گم شده یا آدرس خود را گم کرده است. با این حال، همیشه بهتر است از طرف احتیاط اشتباه کنیم ، زیرا هرگز نمی دانید چه زمانی یک تهدید امنیتی بالقوه ایجاد می‌شود. با هوشیاری همیشگی می‌توانید به اطمینان از امنیت سازمان و نیروهای آن کمک کنید.

3. در مواقع اضطراری آرامش و کنترل خود را حفظ کنید

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید در مواقع اضطراری انجام دهید، آرامش و کنترل است. وقتی آدرنالین ما در حال پمپاژ است و قلب ما در حال تپش است، امکان از دست دادن تمرکز و بروز اشتباه وجود دارد. با این حال، اگر بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم، به احتمال زیاد می‌توانیم بهتر فکر کنیم و قاطعانه عمل کنیم.

به همین دلیل بسیار مهم است که چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید در هنگام بروز وضعیت اضطراری آرام باشید. این مگنخ ممکن است یک چیز کوچک به نظر برسد، اما کنترل تمرکز و آرامش می‌تواند تفاوت بزرگی در نتیجه اضطراری ایجاد کند. بنابراین دفعه بعد که خود را در یک وضعیت استرس زا می بینید ، به یاد داشته باشید که نفس عمیق بکشید و آرام باشید – این می تواند مهمترین کاری باشد که انجام می‌دهید.

4- مطابق پروتکل امنیتی سازمان خود عمل کنید

شما به عنوان یک نگهبان امنیتی، شما مسئول امنیت خود و دیگران هستید. مهم است که همیشه از مراحل اضطراری که در طول آموزش دریافت کرده اید، به منظور حفظ یک محیط امن و ایمن پیروی کنید. وقتی وظیفه دارید، حتماً همیشه از محیط اطراف خود آگاه باشید.

اگر چیزی مشکوک می بینید ، از گزارش آن به سرپرست خود دریغ نکنید. همچنین دانستن چیدمان محیطی که از آن محافظت می‌کنید ، مهم است تا در صورت اضطراری بتوانید به سرعت پاسخ دهید. با دنبال کردن پروتکل‌های امنیتی سازمان خود، می‌توانید به یک تجربه امن و لذت بخش برای همه افراد درگیر کمک کنید.

5- از مناطق خطرناک در محل کار آگاه باشید

نگهبانان برای انجام کار به طور مؤثر، باید از خطرات احتمالی در حوزه کار خود آگاه باشند. روش های مختلفی برای شناسایی مناطق خطرناک در یک محیط کاری وجود دارد. یک راه مشورت با تیم مدیریت حراست است. آنها با چیدمان منطقه آشنا هستند و می‌توانند دستورالعمل های خاصی را در مورد گشت زنی ارائه دهند.

راه دیگر برای شناسایی مناطق خطرناک، انجام رفت و آمد امنیتی از محل است. این شامل پیاده روی در محوطه و جستجوی خطرات احتمالی است. سرانجام، نگهبانان امنیتی باید از هرگونه تغییر در محیط کار خود آگاه باشند. اگر ساخت و ساز یا فعالیت دیگری در حال انجام باشد، می‌تواند خطرات جدیدی ایجاد کند که باید به آنها رسیدگی شود. با آگاهی از این خطرات احتمالی، نگهبانان می‌توانند به اطمینان از امنیت مناطق سرکشی که از آنها محافظت می‌کنند ، کمک کنند.

6. از هوش و ذکاوت استفاده کنید

هوش و ذکاوت یکی از مهمترین ابزارهایی است که نیروهای حراست باید داشته باشند. نگهبانان وظیفه دارند افراد و املاک را ایمن نگه دارند و آنها باید بتوانند به سرعت تهدیدات احتمالی را ارزیابی کرده و اقدامات مناسب انجام دهند. به عنوان مثال ، اگر یک نگهبان امنیتی چیزی مشکوک را می‌بیند ، باید از قضاوت بهتر خود برای تصمیم گیری در مورد نزدیک شدن به شخص یا چیز به تنهایی استفاده کند. از پوشیدن لباس هایی که حرکت را محدود می‌کند خودداری کرده و انجام کار خود را دشوار نکنید.

7. برای هر چیزی آماده شوید

به عنوان یک نگهبان، شما هرگز نمی‌دانید، ممکن است چه اتفاقی در هنگام گشت زنی رخ دهد. به همین دلیل همیشه آماده بودن برای هر چیزی مهم است. حمل تجهیزات امنیتی مانند کیت کمکهای اولیه ایده خوبی است در صورتی که شما یا شخص دیگری صدمه دیده باشید.

شما همچنین باید مجهز باشید تا بتوانید در مناطق مختلف، با استفاده از ابزار امنیتی مختلف مانند سلاح گرم (در صورت مجاز بودن)، لباس محافظ و سوت بتوانید عکسل العمل مناسب داشته باشید و یا توجه دیگران را جلب کنید. همچنین ایده خوبی است که یک کتاب راهنمای مدیریت نگهبان امنیتی را به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید به آن مراجعه کنید. با آماده شدن برای هر چیزی، شما قادر خواهید بود هر وضعیتی را که ناگهان پیش می‌آید، اداره کنید.

صفحه-اینستاگرام-مجله-حضور-و-غیاب

2 دیدگاه

    1. بله
      البته دستگاه خروجی نمی‌دهد، بلکه اطلاعات دستگاه به نرم افزار گشت زنی منتقل شده و آنجا می‌توانید گزارشات را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا