تبلیغات

مشکلات رایج در عدم شناسایی اثر انگشت و راهکارهای رفع مشکل

اثر انگشت یکی از بیومتریک‌های قدیمی و پرطرفدار است که در بسیاری از سیستم‌ها به مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های حضور غیاب و کنترل تردد به صورت گسترده از تکنولوژی تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کنند. در این پست مشکلات رایج در عدم شناسایی اثر انگشت بر روی دستگاه ساعت زنی و راهکارهای رفع این مشکلات را بررسی می‌کنیم.

کانال-مجله-حضور-و-غیاب-در-ایتا

نقص ژنتیکی-فقدان اثر انگشت

بعضی از افراد به دلیل یک نقص و جهش ژنتیکی ، فاقد اثر انگشت هستند و انگشت آنها صاف و بدون خطوط و نقوش منحصر به فرد است. این پدیده نادر آدرماتوگلیفیا یا فقدان اثر انگشت نام دارد. این افراد نمی‌توانند از اثر انگشت جهت احراز هویت و ثبت تردد استفاده کنند و باید از راهکارهای دیگری (کارت ، تشخیص چهره و …) برای ثبت ورود و خروج استفاده نمایند.

التهاب پوست – درماتیت

التهاب-پوستی

التهاب پوستی یا درماتیت با اثرگذاری در اثر انگشت بعضی افراد و ایجاد تغییرات در خطوط و نقوش روی انگشت، شناسایی و ثبت تردد از طریق اثر انگشت را با مشکل اساسی روبرو می‌سازد.

گاهی تماس مستمر دست با مایعات (آب، شوینده‌ها،‌ مواد شیمیایی و حلال‌ها) مواد بهداشتی، عطر، مواد غذایی (پیاز، سیر) و … موجب تحریک و ایجاد آلرژی بر روی پوست دست شده و باعث بروز التهاب بر روی انگشتان دست می‌گردد. از طرف دیگر گاهی خشکی بیش از حد پوست باعث بروز التهاب می‌شود.بسیار پیش آمده است که این افراد در هنگام استفاده از سیستم‌هایی مانند دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی دچار مشکل می‌شوند.

جهت کاهش درماتیت در بعضی از افراد،‌ کرمهای خاصی تجویز می‌شود که می‌تواند تا حدودی از التهابات پوست بکاهد. افرادی که دچار التهاب پوستی می‌شوند، باید جهت محافظت پوست، دستان خود را کمتر در معرض مواد تحریک کننده و آلرژی‌زا قرار دهند و هنگام کار در صورت امکان از دستکش استفاده نمایند.

تعریق یا خشکی بیش از حد دست

یکی از مشکلات ژنتیکی که برخی از افراد را در بر می‌گیرد، تعریق بیش از حد کف دست و انگشتان است. البته در برخی از افراد حالت برعکس اتفاق می‌افتد و پوست دست و انگشتان آنها بیش از حد خشک است.

این دو گروه معمولاً با دستگاه‌ حضور و غیاب اثر انگشتی مشکل پیدا می‌کنند. در این حالت اثر انگشت شناسایی نمی‌شود و یا به سختی شناسایی می‌شود.

خشک کردن تعریق انگشت با دستمال و یا مرطوب کردن جزئی انگشت خشک (به طور مثال با نفس و ها کردن از طریق دهان) شاید تا حدودی مشکل شناسایی اثر انگشت توسط سنسور اثر انگشت را مرتفع سازد.

تأثیر سرمای بیش از حد بر عدم شناسایی اثر انگشت

سردی بیش از حد هوا و یخ زدگی دست یا سطح سنسور یکی از مواردی است که بر عملکرد سنسور اثر انگشت دستگاه حضور غیاب و ناخوانا بودن اثر انگشت اثر می‌گذارد، چرا که برای شناسایی اثر انگشت توسط سنسور ، انگشت باید دمای متعادلی داشته باشد. در فصل سرما و به خصوص در نوبت ورود افراد به محل کار (صبح) ممکن است، دمای انگشتان دست به دلیل قرار گیری در فضای سرد، پائین بوده و توسط سنسور اثر انگشت دستگاه حضور غیاب شناسایی نشود. گاهی دستگاه حضور و غیاب در فضای بیرونی نصب است و در فصل سرما سطح سنسور یخ زده است و در شناسایی با مشکل مواجه می‌شود. راهکار رفع مشکل اثر انگشت در هوای سرد، گرم کردن آن قبل از ثبت تردد است. کافی است چند دقیقه قبل از ثبت تردد، انگشتان خود را گرم نگه دارید. همچنین بهتر است دستگاه حضور و غیاب در یک فضای سربسته با دمای متعادل نصب شده باشد تا سرمای زیاد در عملکرد آن تأثیری نداشته باشد.

در یک مقاله جداگانه با عنوان عملکرد اسکنر اثر انگشت در هوای سرد ، به صورت مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم. اگه دوست داشتید، می‌تونید اون مطلب رو هم بخونید.

تأثیر عوام محیطی بر عدم شناسایی اثر انگشت

در بسیاری از کسب و کارها به خصوص در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی، به دلیل کارهای فیزیکی مرتبط با دست، انگشتان دست به صورت مستمر با انواع ابزار آلات، مواد شیمیایی، مواد روغنی و … در تماس است و این امر در طی زمان موجب تضعیف پوست و ناخوانا بودن اثر انگشت می‌شود. گاهی ممکن است حین کار دست کارگران آسیب ببیند و یا جراحاتی بر روی انگشتان دست ایجاد شود. شناسایی این نوع انگشت‌ها توسط دستگاه ساعتی زنی، معمولاً‌ به سختی انجام می‌شود. به کارگران عزیز و افرادی که مشغول کارهای فیزیکی با دست هستند، توصیه می‌شود که تا حد امکان از دستکش استفاده نمایند. همچنین متصدی سیستم حضور و غیاب می‌تواند در هنگام ثبت نام اولیه، انگشتانی که وضعیت بهتری دارند بر روی دستگاه حضورغیاب معرفی نماید. لزومی ندارد حتماً‌ انگشت اشاره تعریف شود. اگر انگشتان دیگر وضعیت بهتری دارند،‌ از آنها استفاده کنید. در ضمن می‌توانید دو یا سه انگشت از  هر شخص بر روی دستگاه ثبت نام کنید، تا در صورت بروز مشکل برای یک انگشت از انگشتان دیگر جهت ثبت تردد استفاده نماید.

عوامل انسانی مؤثر در عدم شناسایی اثر انگشت

اشتباه-کاربران-در-ثبت-انگشت

عوامل انسانی دخیل در مشکلات عدم شناسایی اثر انگشت مربوط به مرحله ثبت نام و یا مرحله ثبت تردد است. مرحله ثبت نام اثر انگشت (معرفی کاربران جدید بر روی دستگاه) بسیار مهم است و باید اثر انگشت‌ها با بهترین کیفیت بر روی دستگاه ذخیره شود. اگر متصدی حضور غیاب،‌ دقت کافی در ثبت و معرفی اولیه انگشت‌ها نداشته باشد، قطعاً کاربران در ادامه کار و در هنگام ثبت تردد با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین توصیه می‌شود در زمان ثبت نام اولیه از بهترین انگشتان با بهترین کیفیت انگشت نگاری کنید.

عوامل انسانی دخیل در مشکلات عدم شناسایی اثر انگشت مربوط به مرحله ثبت نام و یا مرحله ثبت تردد است. مرحله ثبت نام اثر انگشت (معرفی کاربران جدید بر روی دستگاه) بسیار مهم است و باید اثر انگشت‌ها با بهترین کیفیت بر روی دستگاه ذخیره شود. اگر متصدی حضور غیاب،‌ دقت کافی در ثبت و معرفی اولیه انگشت‌ها نداشته باشد، قطعاً کاربران در ادامه کار و در هنگام ثبت تردد با مشکل مواجه خواهند شد. بنابراین توصیه می‌شود در زمان ثبت نام اولیه از بهترین انگشتان با بهترین کیفیت انگشت نگاری کنید.

مورد دوم در عوامل انسانی دخیل در شناسایی اثر انگشت که بسیار شایع است، عدم دقت کاربران در قرار گیری انگشت بر سطح سنسور است. کاربران باید انگشت خود را همانطور بر روی سنسور اثر انگشت قرار دهند که در هنگام ثبت نام قرار داده‌اند. متأسفانه برخی از کاربران دقت لازم را ندارند و انگشت خود را کامل بر روی سطح سنسور قرار نمی‌دهند. یا انگشت خود را با فشار زیاد و یا فشار خیلی کم بر روی سطح حسگر قرار می‌دهند. انگشت باید به صورت کامل و با یک فشار متعادل بر روی سطح سنسور اثر انگشت قرار گیرد.

یکی از مشکلاتی که دستگاه‌های اثر انگشتی با آن مواجه هستند، سوء استفاده کاربران خاطی است که با ساختن اثر انگشت جعلی سعی در دور زدن دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی دارند، که در یک پست دیگر به صورت مفصل به این مورد پرداخته‌ایم.

 

مشکلات سنسور – کار نکردن حسگر اثر انگشت

گاهی کیفیت اثر انگشت‌های معرفی بر روی دستگاه خوب است، اما همچنان شناسایی اثر انگشت‌ها با مشکل مواجه می‌شود. در این بخش به چند نمونه از مشکلاتی که می‌تواند مربوط به اسکنر اثر انگشت باشد می‌پردازیم.

1. کثیف، خیس یا چرب بودن سطح سنسور : در هر فضایی گرد و غبار و آلودگی به نسبت کم یا زیاد وجود دارد. در طی زمان گرد و غبار بر روی دستگاه ساعت زنی از جمله سطح سنسور می‌نشیند، به خصوص اگر دستگاه در داخل کارگاه تولیدی و صنعتی و یا در یک فضای آزاد نصب شده باشد. همچنین ممکن است برخی از کارگران با انگشت روغنی و خیس ثبت تردد کنند و اینکار باعث ایجاد لکه بر روی سطح سنسور می‌شود. در صورتی‌که سطح سنسور تمیز نشود، به مرور در خواندن اثر انگشت‌‌ها به مشکل بر می‌خورد. بنابراین توصیه می‌شود دستگاه حضور غیاب و به خصوص سطح حسگر انگشت را به صورت مرتب تمیز کنید.

2. تابش مستقیم نور بر روی اسکنر اثر انگشت : اگر دستگاه ثبت تردد در محلی استقرار یابد که در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا نور شدید باشد، این حالت ممکن است عملکرد سنسور اثر انگشت را با مشکل مواجه سازد. بنابراین دقت کنید که نور مستقیم بر روی سطح حسگر نتابد.

3. ممکن است شما تمامی نکات ذکر شده را به درستی رعایت کنید، اما همچنان با درصد بالایی از پرسنل شما با شناسایی اثر انگشت مشکل داشته باشیند. در این صورت مشکل می‌تواند مربوط به سنسور اثر انگشت باشد. اسکنر اثر انگشت بعضی از دستگاه‌های حضورغیاب از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و به مرور زمان ممکن است از حساسیت و کیفیت آن نیز کاسته شود. بنابراین هنگام خرید از کیفیت دستگاه به خصوص اسکنر آن اطمینان حاصل کنید. احتمال دارد در اثر یک شوک الکتریکی یا اتصال کوتاه سنسور دستگاه شما آسیب ببیند و نتواند به درستی عمل کند. در صورت بروز چنین مشکلاتی، کاری از دست شما بر نمی‌آید. گوشی تلفن را بردارید و با شرکت پشتیبان دستگاه خود تماس بگیرید.

صفحه-اینستاگرام-مجله-حضور-و-غیاب

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. راهکار شناسایی و تشخیص بهتر اثر انگشت در مشاغلی که کار فیزیکی با دست دارند مثل آهن فروشی یا کارگران کارخانجات تولیدی و … چی هست ؟ در این موارد چیکار کنیم که مشکلات کمتری داشته باشیم ؟

    1. در این موارد می تونید از تمام انگشتهای پرسنل نمونه گیری کنید . به طور مثال از هر شخص 10 تا انگشت را تعریف میکنید . انگشتهایی که کیفیت خوبی دارند رو یادداشت میکنید. یکبار تمام انگشتها رو حذف میکنید و در ادامه مواردی که کیفیت خوبی دارند رو دوباره تعریف می کنید.

دکمه بازگشت به بالا