تبلیغات

همه چیز درباره سیستم حقوق و دستمزد | نرم افزار حقوق و دستمزد

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان + اصطلاحات کاربردی

پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل، بخشی قابل توجه‌ای از هزینه‌های یک کسب و کار را در بر می‌گیرد. به کار‌گیری یک سیستم حقوق و دستمزد، محاسبه و پرداخت حقوق کارکنان را تسهیل کرده و رضایت آن‌ها را در پی خواهد داشت. قیمت نرم‌افزارهای حقوق‌ دستمزد خیلی بالا نیست. حتی برخی از شرکت‌ها در کنار خرید دستگاه حضور و غیاب یک نرم‌افزار حضور و غیاب و حقوق و دستمزد رایگان در اختیار شما قرار می دهند. در این مقاله موضوعات مهم نرم‌ افزار حقوق و دستمزد را با هم مرور می‌کنیم.

کانال-مجله-حضور-و-غیاب-در-ایتا

نرم افزار حقوق و دستمزد چیست ؟

نرم افزار حقوق و دستمزد برنامه‌ای است که با استفاده از ساعات کارکرد پرسنل  و داده‌های دیگر از جمله مزایا و کسورات و بر اساس پارامترهای تنظیم‌ شده، حقوق پرسنل را محاسبه کرده و طی یک فیش در اختیار شما قرار می‌دهد.

پرداخت دقیق حقوق و دستمزد مستلزم استفاده از یک سیستم حقوق و دستمزد است. چرا که محاسبه دستی حقوق عاری از خطا نخواهد بود. اما اشتباهات انسانی در نرم‌افزار  به شدت کاهش یافته و پرداخت حقوق به صورت کامل و صحیح صورت می‌گیرد.

 

مزایا

  1. محاسبه سریع و صرفه‌جویی در وقت
  2. حذف اشتباهات انسانی و محاسبه صحیح
  3. افزایش رضایت کارکنان در پی پرداخت‌های منظم
  4. کاهش انباشت تعهدات مالی
  5. ذخیره سازی اطلاعات حقوق و دستمزد در یک بانک اطلاعاتی و افزایش امنیت داده‌ها
  6. کاهش هزینه‌ها
  7. صدور فیش حقوقی و ارائه آن به کارکنان
  8. تهیه و ارائه انواع گزارشات متنوع

 

مزایا

 

این ‌نرم‌افزار چه امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد

  1. ثبت اطلاعات حقوقی شرکت مانند نام کارگاه، مشخصات کارفرما، حوزهمالیات و بیمه مربوطه
  2. ثبت انواع استخدام، وضعیت استخدامی، احکام پرسنلی و جداول مالیاتی
  3. ثبت وام‌ها، اعتبارات، بیمه‌های تکمیلی و سایر کسورات
  4. ثبت پارامترهای محاسباتی برای هر یک از بخش‌ها
  5. ثبت الگوهای محاسبه حقوق و دستمزد
  6. ثبت مزایای پرداختی، مساعده، عیدی، بازخرید مرخصی و تسویه حساب پایان خدمت
  7. یکپارچه سازی با سیستم حضور و غیاب و دریافت اطلاعات کارکرد از آن سیستم
  8. ایجاد فایل خروجی جهت ارائه به اداره بیمه و مالیات
  9. صدور فیش حقوق برای ارائه به پرسنل
  10. گزارشات متنوع از اسناد مختلف ، میزان پرداخت‌ها و کسورات به تفکیک شخص، واحد یا به صورت کلی

 

حقق و دستمزد کارکنان به چه صورت محاسبه می‌شود ؟

در این بخش می‌خواهیم ببینیم که محاسبات نرم افزار حقوق و دستمزد به چه شکلی انجام می‌شود؟ میزان حقوقی که هر ساله از طرف شورای عالی کار برای کارکنان مشمول قانون کار اعلام می‌شود، بر مبنای ماه شمسی 30 روزه است. دستمزد و مزایای متعلق به هر فرد بر مبنای ۳۰ روز محاسبه شده و بر اساس روزهای کارکرد پرداخت می‌گردد.

 اما حقوق  ماه‌های 31 روزه و 29 روزه چطور محاسبه می‌شود  ؟

 در ماه‌های 31 روزه، دستمزد و مزایا تقسیم بر 30 شده و در عدد 31 ضرب می شود.

در ماه‌های 29 روزه، دستمزد و مزایا تقسیم بر 30 شده و در عدد 29 ضرب می‌گردد.

 

قانون‌گذار ساعت کار هفتگی را 44 ساعت تعیین کرده است. روز جمعه، روز استراحت با حقوق است. روزهای تعطیل رسمی نیز مانند روز جمعه، جزء کارکرد محاسبه شده و حقوق آن باید پرداخت شود. اگر 44 ساعت را در 6 روز کاری تقسیم کنیم، مدت ساعت کار در یک روز برابر با 7 ساعت و بیست دقیقه می‌شود.

 

۴۴ ساعت / ۶ روز کاری = ۷.۳۳ (۷ ساعت و بیست دقیقه) ساعت کار روزانه

 

شرکت‌ها 44 ساعت کار هفتگی را به صورت مساوی بین روزهای هفته (از شنبه تا 5 شنبه) تقسیم کرده و هر رو 7 ساعت و 20 دقیقه کار می‌کنند. در بعضی از شرکت‌ها، ساعت کاری روزانه را بیشتر کرده و در ازاء آن روز پنجشنبه را تعطیل می‌کنند.

ساعت کاری، ۷ ساعت و بیست دقیقه (۷.۳۳) در روز، 44 ساعت در هفته و  220 ساعت در ماه (30 روزه) است. حقوق ماهانه بر اساس ۳۰ روز یا ۲۲۰ ساعت محاسبه می‌گردد.

قانون کار کارفرمایان را مکلف کرده است که در کنار حقوق مبنا، مزایای دیگری نیز به کارکنان پرداخت نمایند. مهم‌ترین این مزایا عبارتند از :‌

حق مسکن ، حق اولاد (عائله‌مندی) ، خوار و بار ، عیدی ، بازخرید سنوات، بازخرید مرخصی ، عیدی

 

مزد مبنا = حقوق روزانه X روزهای کارکرد

 

حقوق = مزد مبنا + مزد اضافه کاری + عائله‌مندی + حق مسکن + بن خواروبار + سایر مزایا

 

مزد 1 ساعت کار = حقوق روزانه/۷.۳۳۳

 

مزد 1 ساعت اضافه کاری = مزد یک ساعت کار  X ۱.۴

 

پرداختی به کارگر = جمع حقوق و مزایا – بیمه سهم کارگر – مالیات بر حقوق –  کسورات (وام، مساعده و …)

 

مزایای پایان کار (بازخرید خدمت)  =  یک ماه حقوق به ازاء‌ هر سال کارکرد ( بر اساس آخرین حقوق دریافتی)

 

میزان عیدی آخر سال کارکنان مشمول قانون کار = دو برابر حقوق پایه شخص ( مشروط بر این‌که از سه برابر حداقل حقوق همان سال بیشتر نباشد )

 

موارد زیر  مشمول کسر حق بیمه سهم کارگرمی‌شود :

  1. حقوق مبنا
  2. اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری
  3. کمک هزینه مسکن و خواربار
  4. دریافتی‌های فوق‌العاده (شغل، ثابت، کارهای سخت و زیان‌آور، خارج از مرکز)
  5. پاداش‌ها به جز مواردی که مشمول کسر حق بیمه نیست

 

موارد زیر  مشمول کسر حق بیمه سهم نمی‌شود :

  1. کمک هزینه عائله مندی
  2. بازخرید روزهای مرخصی
  3. فوق‌العاده مأموریت
  4. پاداش افزایش تولید
  5. مزایای پایان کار
  6. خسارات اخراج

اصطلاحات کاربردی در نرم افزار حقوق و دستمزد

کارفرما: شخص حقیقی یا حقوقی که گارگران در مقابل دریافت حقوق برای او کار می‌کنند. 

کارگر: شخص حقیقی که در ازاء دریافت حقوق برای کارفرما کار می‌کند.

کارگاه: محل اشتغال کارکنان

قرارداد کار: توافقی است که معمولاً به صورت مکتوب منعقد شده و به ‌موجب آن کارگر در ازاء دریافت حقوق، به صورت دائمی یا موقت برای کارفرما کار می‌کند. عدم درج مدت قرارداد در مشاغلی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد، به منزله قرارداد دائمی محسوب می‌شود.

ساعت کار: مدت‌ زمانی که پرسنل مشغول انجام کار در محل کارگاه هستند.

حق السعی: عبارت است از کلیه دریافت‌های قانونی اعم از مزد یا حقوق، کمک هزینه مسکن، حق اولاد، بن خواربار و … که کارکنان به اعتبار قرارداد کار دریافت می‌کنند.

مزد: عبارت است از وجوه نقد و غیر نقد یا مجموع آن‌ها که در قبال انجام کار به کارکنان پرداخت می‌گردد.

مزد ساعتی: دستمزد ساعات کار انجام شده

مزد ثابت : برابر است با مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی مرتبط با آن  شغل )مزایای سختی کار، فوق العاده شغل و …(

حقوق پایه یا مبنا : عبارت است از حقوق مرتبط برای انجام یک ساعت کار معین . حقوق مبنا معمولاً به صورت ماهانه محاسبه و پرداخت می‌شود.

مزایایی مستمر: مزایایی است که به صورت مستمر در کنار حقوق پایه به کارگر پرداخت می‌گردد. مهم‌ترین این مزایا عبارتند از :

کمک هزینه مسکن ، کمک هزینه عائله مندی یاحق اولاد، ایاب و ذهاب، بن کارگری یا خواروبار، حق جذب، اشتغال خارج از مرکز، شرایط محیط کار، نوبت کاری، کشیک و … .

مزایای-مستمر

مزایایی غیرمستمر: این مزایا روال پرداخت ثابتی ندارد و ممکن است هر چند ماه یکبار به کارکنان پرداخت گردد. مهم‌ترین مزایای غیر مستمر عبارتند از:

اضافه‌کار، فوق‌العاده مأموریت، پاداش انجام کار، عیدی و پاداش آخر سال، در اختیار گذاشتن لباس کار یا پرداخت هزینه مربوط به آن، هزینه درمان و معالجه کارگران، بازخرید ایام مرخصی و …  .

مزایای-غیر-مستمر

 

کسورات قانونی: مبالغی است از حقوق کارکنان کسر شده و به حساب سازمان‌های ذینفع واریز می‌گردد. مهمترین کسورات قانونی عبارت است از : مالیات بر حقوق و حق بیمه سهم کارگر

کسورات توافقی: کسوراتی مانند اقساط وام، مساعده و … است که طبق توافق طرفین از حقوق کارگر کسر می گردد.

مساعده: مبلغی است که به علت نیاز کارگر و پیش از پرداخت حقوق آخر ماه، به او پرداخت می‌شود. این مبلغ زمان پرداخت ماهانه از حقوق کارگر کسر می‌شود.

حق بیمه تأمین اجتماعی: مبلغی است که بابت بیمه کارگران، به صورت ماهانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود. این مبلغ برابر با 30 درصد حقوق و دستمزد ناخالص کارگران قبل از کسورات است.

بیمه‌شده: کارگر مشمول قانون کار که توسط کارفرمایان بیمه‌ می‌شود. کارگر بیمه شده در ازاء پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه، حق استفاده از مزایای مقرر در قانون تأمین اجتماعی را دارد.

حق بیمه سهم کارگر: برابر است با  ۷% حقوق و دستمزد ناخالص قبل از کسورات. این مبلغ هرماه از حقوق پرسنل کسر و به‌ حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌گردد.

حق بیمه سهم کارفرما: برابر است با  ۲۳ % حقوق و دستمزد ناخالص هر کارگر قبل از کسورات. ۳% از این مبلغ مربوط به بیمه بیکاری پرسنل است.

بیمه بیکاری: یکی از حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی در قبال کارگران بیمه شده است.  سازمان تأمین اجتماعی با دریافت حق بیمه بیکاری به میزان ۳% حقوق‌و دستمزد ناخالص کارگر، به پرسنلی که طبق قانون بیکار می‌شوند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌کند.

مالیات بر حقوق: مبلغی است که از حقوق کارگران مشمول کسر شده و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود.

 

اطلاعات کارکرد پرسنل به چه صورت در سیستم حقوق و دستمزد ثبت می‌شود ؟

مهم‌ترین داده‌های مورد نیاز برای محاسبه حقوق و دستمزد عبارتند از :‌ تعداد روزهای کارکرد، ساعات اضافه‌کاری ، میزان مرخصی ساعتی و روزانه ، روزهای غیبت ، میزان ساعات کسر کار ، تعداد روزهای مأموریت ، شبکاری و … .

این اطلاعات می‌تواند به صورت دستی در سیستم حقوق و دستمزد ثبت شود که کاری دشوار، زمان‌بر و همراه با اشتباهات و خطاهای انسانی است.

یکپارچه سازی نرم‌‌افزار حضور و غیاب و حقوق و دستمزد، راهکار بسیار ساده و کاربردی است. با لینک شدن دو نرم‌افزار، اطلاعات مورد نیاز حقوق و دستمزد به راحتی از سیستم حضور غیاب دریافت می‌شود و دیگر نیازی به ثبت دستی داده‌ها نیست.

اگر در حال حاضر سیستم حضور و غیاب دارید و به فکر خرید نرم افزار حقوق و دستمزد هستید، حتماً قبل از خرید از شرکت فروشنده سؤال کنید که آیا این نرم‌افزار با سیستم حضور و غیاب شما سازگار است و می‌تواند به راحتی اطلاعات را از سیستم حضور غیاب شما دریافت کند یا نه ؟

 

صفحه-اینستاگرام-مجله-حضور-و-غیاب
دکمه بازگشت به بالا