تبلیغات

سیستم کنترل تردد هوشمند 【ارائه تجهیزات سامانه کنترل تردد】

کنترل تردد یعنی  مدیریت ورود و دسترسی افراد به یک مکان یا منبع خاص. سیستم کنترل تردد هوشمند که به آن کنترل دسترسی یا اکسس کنترل ( Access Control ) نیز گفته می‌شود، مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که معمولاً‌ در ورودی‌های سازمان‌ها یا ساختمانهای مختلف استقرار می‌یابد و  ورود و خروج افراد به یک ساختمان یا منطقه خاص را کنترل می‌کند. در این سیستم پس از احراز هویت و اعتبار سنجی افراد، در صورت داشتن مجوز، اجازه دسترسی داده می‌شود. در غیر این صورت شخص اجازه ورود و دسترسی به منطقه مورد نظر را نخواهد داشت.

سیستم کنترل تردد شامل انواع مختلفی همچون کنترل تردد با گیت، کنترل دسترسی با درب ، کنترل تردد پارکینگ و … می شود. به کار گیری سیستم کنترل تردد افراد، نظم و انضباط ورود و خروج را بهبود بخشیده و امنیت بیشتری برای مجموعه شما به ارمغان می‌آورد. از این سامانه علاوه بر کنترل تردد پرسنل در کنترل ورود و خروج افراد متفرقه نیز استفاده می‌شود.

 

 

فعلا هیچ نوع تجهیزاتی برای فروش نداریم

 

ارائه-انواع-تجهیزات-کنترل-تردد

 
آنچه در این مطلب مشاهده خواهید کرد پنهان
3 نکات کلیدی در طراحی و پیاده سازی سیستم کنترل تردد هوشمند

 

انواع سیستم کنترل تردد هوشمند

همانطور که در تعریف کنترل تردد هوشمند عنوان شد، این سیستم ورود و خروج افراد را به مناطق خاص مدیریت می‌کند. بنابراین کاربرد اصلی این سامانه، کنترل تردد افراد می‌باشد و به همین نام نیز شناخته می‌شود. حال در نظر بگیرید که شخصی همراه با خودرو بخواهد وارد یک محوطه کنترل شده وارد شود، بنابراین این سیستم باید قابلیت مدیریت ورود و خروج انواع وسایل نقلیه را نیز داشته باشد.

به طور کلی می‌توان سامانه کنترل تردد هوشمند را به دو گروه تقسیم کرد :

کنترل تردد فرد – کنترل تردد خودرو

کنترل-تردد
انواع کنترل تردد

 

در کنترل تردد افراد، با به کار گیری انواع گیت در ورودی‌ها و همچنین تجهیز درب‌های ورود به انواع دستگیره هوشمند یا قفل برقی می‌توان ورود و خروج افراد را به ساختمان‌ها و مناطق مختلف مدیریت کرد.

کنترل تردد خودرو یا سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ ، ورود انواع وسایل نقلیه به پارکینگ‌ها و محوطه‌‌های مختلف را تحت کنترل دارد. در این سیستم ورودی پارکینگ توسط راه‌بند یا درب مجهز به قفل الکترونیکی مسدود است و در فقط در صورت تأیید سیستم ، مجوز ورود صادر می‌کند.

 

بخش‌های مختلف سیستم کنترل تردد هوشمند

برای آشنایی بیشتر با بخش‌های مختلف در سیستم کنترل تردد می‌توانید بر روی هر یک از تصاویر زیر کلیک کرده و مطالب مرتبط با آن حوزه را مشاهده نمائید.

کنترل-تردد-پارکینگ
گیت-کنترل-تردد
اکسس-کنترل-آسانسور
دستگاه-کنترل-تردد
راهبند
دستگیره-هوشمند
اکسس-کنترل
اتوماسیون-باشگاه-ورزشی

 

نکات کلیدی در طراحی و پیاده سازی سیستم کنترل تردد هوشمند

کنترل تردد یک روش امنیتی است که ورود و دسترسی به یک محوطه خاص را هم به صورت فیزیکی و هم مجازی کنترل می‌کند. سیستم کنترل تردد هوشمند به اشکال مختلف وجود دارد :از سیستم‌های تصویری (آیفون‌های تصویری) جلوی درب، تا کنترل از طریق گیت کنترل تردد، قفل‌های هوشمند، راه‌بند و باز کردن قفل درب از راه دور از طریق تلفن هوشمند. برای طراحی مناسب ترین سیستم کنترل دسترسی  برای ساختمان شما، تعدادی فاکتور کلیدی باید در نظر گرفته شود تا به بهترین و مطمئن ترین نتایج دست یابید. در ادامه با 17 نکته مهم در بررسی نیازهای فردی یا سازمانی برای طراحی و پیاده سازی یک سیستم کنترل تردد هوشمند آشنا می‌شویم.

 

1. مقیاس پروژه و توسعه آینده

اندازه محوطه ،  تعداد ورودی و خروجی‌ها ، تعداد دستگاه های مورد نیاز و … مواردی هستند که در زمان طراحی سامانه کنترل تردد هوشمند باید مورد توجه قرار گیرد. مقیاس پروژه نه تنها بر بودجه تأثیر می گذارد، بلکه بر انتخاب و عملکرد دستگاه های کنترل تردد، زیرساخت کابل کشی و توانایی گسترش سیستم با گسترش پروژه / سایت یا اتصال به سایت های اضافی تأثیر می گذارد.

مقیاس-پروژه-اکسس-کنترل
آینده نگری و در نظر گرفتن احتمال گسترش پروژه کنترل تردد

2. تعداد کاربرانی که نیاز به دسترسی دارند

مقیاس و کاربرد پروژه تأثیر قابل توجهی بر تعداد کاربرانی که نیاز به دسترسی به ساختمان دارند، خواهد داشت. تعداد کاربران کمتر ممکن است به روش‌های احراز هویت امن‌تر کمک کند. در حالی که ترافیک زیاد و نیاز به توان عملیاتی سریع ممکن است به روش‌هایی با سرعت بالای احراز هویت و باز و بسته شدن موانع (درب، گیت، راهبند) با سرعت بالا نیاز داشته باشد.

نوع کاربران نیز بر انتخاب سیستم کنترل تردد تأثیر می گذارد. آیا کاربران همه افراد عادی و ثبت نام شده هستند (مثلاً ساکنین یا کارکنان) یا تعداد زیادی از بازدیدکنندگان ثبت نام نشده (میهمان، ارباب رجوع و …) نیاز به دسترسی به ساختمان دارند؟

3. چه نوع احراز هویت مورد نیاز است؟ (روشهای احراز هویت در سیستم کنترل تردد)

احراز هویت روشی است که برای تایید هویت کاربری که مایل به ورود به ساختمان است، استفاده میشود. طیف وسیعی از روش‌های شناسایی برای استفاده در سیستم کنترل تردد هوشمند وجود دارد. از ساده‌ترین روش مانند ورود  کد (پین) در صفحه‌کلید تا جدیدترین روش‌های شناسایی بیومتریک مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره یا عنبیه.

احراز-هویت-در-کنترل-تردد
راهکارهای احراز هویت در سامانه کنترل تردد

پین کد (رمز)
ثبت کد توسط صفحه کلید (دکمه‌‌های عددی) روی دستگاه کنترل تردد انجام میشود. ورود کاربران توسط کد می‌تواند توسط یک کد عمومی برای همه کاربران باشد و یا به هر کاربر یک پین کد یا رمز عبور منحصر به فرد تعلق گیرد.

احراز هویت RFID
RFID یا شناسایی با فرکانس رادیویی رایج ترین روش احراز هویت در سیستم های کنترل تردد است. در این روش از تگ ، کارت و کارتخوان‌های RFID با روش بدون تماس جهت شناسایی افراد و صدور مجوز عبور استفاده میشود. این تکنولوژی از  فرکانس های مختلف استفاده میکند. دو فرکانس رایج کارتهای RFID عبارتند از :‌ 125KHz و 13.56MHz.

 NFC (ارتباط میدانی نزدیک)
NFC  آخرین نسل ارتباطات بدون تماس است. این همان فناوری است که برای پرداخت های بدون تماس از کارت اعتباری/دبیت و به طور فزاینده ای از تلفن هوشمند شما استفاده می شود. NFC با استفاده از تلفن هوشمند به عنوان دستگاه احراز هویت، دسترسی ایمن و برد کوتاه را امکان پذیر می کند.

بلوتوث (Bluetooth)
Bluetooth گزینه دیگری برای کنترل تردد از طریق تلفن هوشمند است. بلوتوث کم انرژی (BLE) یک روش تأیید هویت بدون تماس با کاهش مصرف انرژی را ارائه می دهد.

QR COde (کد QR)
اسکن کد QR، ایده آل برای مجوزهای دسترسی یکبار مصرف یا موقت (مثلاً تحویل بسته یا ارائه خدمات) است. یک کد QR منحصر به فرد را می توان با مقادیر محدود زمان/تاریخ/استفاده  و یا به صورت نامحدود (دائمی) تولید کرد و به تلفن هوشمند بازدیدکننده ارسال کرد تا در آن اسکن شود. 

اثر انگشت 
این فرم از احراز هویت بیومتریک از یک اسکنر (سنسور) اثر انگشت برای اسکن اثر انگشت منحصر به فرد هر کاربر ثبت نام شده برای تأیید هویت استفاده میکند.

تشخیص چهره
این شکل از احراز هویت بیومتریک از دوربین‌های با وضوح بالا و فناوری هوش مصنوعی برای اسکن ویژگی‌های منحصر به فرد صورت هر کاربر برای تأیید هویت استفاده میکند.

تشخیص عنبیه 
در این روش از یک اسکنر با وضوح بالا برای احراز هویت بسیار ایمن از طریق تشخیص عنبیه چشم استفاده میشود.

اسکن کف دست
یکی از روشهای جدید احراز هویت که از طریق اسکن مشخصات هندسی و رگهای خونی کف دست، افراد را شناسایی میکند.

تشخیص خودکار پلاک خودرو (ANPR)
فناوری ANPR (تشخیص خودکار شماره پلاک)
 از تشخیص نویسه نوری بر روی تصاویر برای خواندن پلاک های خودرو استفاده میکند. در این روش یک دوربین مخصوص پلاک خودرو را اسکن کرده و سپس تصاویر اسکن شده توسط یک نرم‌افزار مخصوص بررسی میگردد. در انتها در صورت تأیید، اجازه عبور داده میشود.

4. روش های احراز هویت چند عاملی یا چند گزینه؟

سطوح بالاتری از امنیت دسترسی را می توان با استفاده از احراز هویت چند عاملی به دست آورد. در این حالت ترکیبی از دو یا چند روش تأیید هویت برای اجازه ورود لازم است. به عنوان مثال، ممکن است یک سیستم کنترل تردد از کاربر بخواهد که تلفن هوشمند خود را برای بلوتوث یا NFC اسکن کند و سپس یک پین یا رمز عبور منحصر به فرد را در صفحه کلید دستگاه وارد کند.

توجه : احراز هویت چند عاملی را نباید با روش های احراز هویت چندگانه اشتباه گرفت. بسیاری از سیستم های ارتباط داخلی و کنترل تردد دارای گزینه‌های تأیید هویت متنوعی برای انتخاب خواهند بود، در حالی که کاربر فقط باید یک شناسه برای ورود ارائه دهد – به عنوان مثال. بلوتوث یا NFC یا کد پین).

احراز-هویت-چند-عاملی-در-سیستم-کنترل-تردد
احراز هویت ترکیبی در سامانه کنترل تردد

5. تعداد نقاط مورد نیاز جهت پیاده سازی سیستم کنترل تردد هوشمند

پروژه های در مقیاس بزرگ ممکن است تعداد زیادی ورودی برای کارکنان، بازدیدکنندگان و دسترسی وسایل نقلیه داشته باشند. انجام یک بررسی دقیق سایت (ساختمان یا هر محوطه دیگر) برای تأیید کلیه نقاط دسترسی (ورودی و خروجی) – از جمله دربهای قفل شده خارجی و داخلی، دروازه ها، موانع، دسترسی به پارکینگ و ساختمان های جداگانه  در محاسبه تعداد تجهیزات مورد نیاز ضروری است. 

6. آیا هر درب یا دروازه‌ای نیاز به سیستم کنترل تردد هوشمند دارد؟

مطمئن شوید که تمام درب‌ها و دروازه‌هایی که برای کنترل دسترسی در نظر گرفته‌اید، واقعاً به مکانیزم اکسس کنترل نیاز دارند. در نظر بگیرید که آیا کنترل دسترسی برای هر درب ضروری است یا خیر ، یا ورودی/خروجی خاصی وجود دارد که مانعی برای آن باشد؟

به عنوان مثال، در مناطق پرترافیک، نیاز هر کاربر به مکث برای احراز هویت خود، احتمالاً جریان حرکت را کاهش میدهد. آیا می توان تعداد نقاط ورود کنترل شده در مسیر ساختمان را کاهش داد؟ و آیا دربهای دارای قفل برای همه اماکن و اتاقها لازم است؟ به عنوان مثال آیا سرویس‌های بهداشتی یا آبدارخانه هم به Access Control نیاز دارند؟

7. سیستم کنترل تردد هوشمند داخلی یا خارجی؟ (محل نصب تجهیزات)

مکان کنترل تردد یا سیستم های ورودی، انتخاب دستگاه ها را تعیین می کند، به ویژه محیط های بیرونی (Outdoor). یک اکسس کنترل حرفه ای ای باید دارای دو استاندارد IP (محافظت از نفوذ رطوبت و گردو غبار) و IK (محافظت در برابر ضربه) را برای مقاومت در برابر آب و هوا، خرابکاری و شرایط سخت باشد. (هرچه رتبه IP و IK بالاتر باشد، سطح حفاظت بیشتر است).

نصب-در-محیط-بیرونی
نصب دستگاه کنترل تردد در فضای باز

علاوه بر این، در نظر گرفتن تغییرات نور و دما نیز باید در نظر گرفته شود، به ویژه در مکان های بیرونی. بسیاری از سیستم های اینترکام درب دارای دوربین های داخلی برای ساکنین یا مسئول امنیتی  برای شناسایی بصری مراجعه کنندگان از یک مکان دور هستند. سطح نور کم در شب و تابش خیره کننده (مثلاً به دلیل موقعیت خورشید) میتواند کیفیت تصویر را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، بسیاری از دستگاه‌های اینترکام با کیفیت بالا دارای دوربین‌هایی با نور کم یا چراغ‌های مادون قرمز هستند تا کیفیت تصویری با عملکرد بالا در شب ارائه دهند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، تشخیص دمای بدن به طور فزاینده‌ای در دستگاههای کنترل تردد و اینترکام (آیفونهای تصویری) برای کمک به شناسایی علائم شبیه تب و کاهش انتشار ویروس در بین کارکنان یا ساکنان رایج شده است. البته، دقت سامانه های تشخیص حرارتی میتواند به طور قابل‌توجهی تحت‌تاثیر دمای محیط بیرون باشد. بنابراین برای موفقیت‌آمیزترین نتایج توصیه می‌شود، از آن در محیط داخلی استفاده کنید.

8. آیا نقطه ورود به ارتباط صوتی/تصویری نیاز دارد؟ (دسترسی به دستگاه یا آیفون تصویری)

یک سیستم کنترل تردد هوشمند به هیچ گونه تعامل / ارتباط با شخص دیگری برای احراز هویت و در اعطاء یا لغو مجوز دسترسی نیاز ندارد. با این حال، در مواردی که بازدیدکنندگان غیرمنتظره نیاز به دسترسی دارند (به طور مثال ارتباط با یک فرد ساکن آپارتمان یا کارکنان پذیرش/دفتر امنیتی)، در مورد اماکن تجاری، به ارتباط صوتیو یا تصویری نیاز دارد. به زبان ساده، این تفاوت بین یک دستگاه کنترل تردد و یک دستگاه کنترل تصویری درب است. توانایی برقراری ارتباط از طریق ویدئو و یا صدا.

intercom-access-control
ارتباط تصویری در کنترل تردد

بنابراین، اگر ارتباط صوتی/تصویری الزامی است، یک دستگاه اینترکام (آیفون یا ارتباط تصویری) درب مورد نیاز خواهد بود. طیف گسترده ای از دستگاه های اینترکام با طیف گسترده ای از عملکردها و روش های احراز هویت در بازار موجود است. اما برای اهداف ارتباطی، مشخص کردن دستگاه/سیستم با میکروفون و یا دوربین داخلی مورد نیاز است.
در چنین مواردی، البته، یک “دستگاه پاسخگویی” برای ساکنین/ کارکنان نیز مورد نیاز است که معمولاً به شکل تلفن، تلفن تصویری یا پنل پاسخگویی خواهد بود.

9. چه نوع فناوری قفل مورد نیاز خواهد بود؟

انواع مختلفی از راهکارهای  قفل درب / دروازه بسته به سطوح امنیتی مورد نیاز، عملکرد و کاربرد سیستم کنترل تردد هوشمند موجود است. سیستمهای قفل الکتریکی یا الکترونیکی همراه با یک دستگاه کنترل تردد یا دستگاه مخابره داخل ساختمانی درب استفاده میشوند و دستگاه اکسس کنترل /اینترکام پس از تایید هویت، سیگنالی را به قفل ارسال می‌کند.

  • Magnetic lock (قفل مغناطیسی) : قفل مغناطیسی یک آهنربای الکتریکی قوی است که معمولاً بالای یک درب قرار دارد ودرب را قفل نگه می‌دارد. با فرمان رله، برق قفل قطع شده و درب باز می شود.
  • قفل Strick : Strick در چهارچوب درب (جایگزین قفل های قدیمی) جای می گیرد. این قفل از طریق برق کنترل  و باز و بسته می شود.
  • قفل برقی : یک دستگاه پیچ مانند است که در هنگام کار با برق در جهت خاصی حرکت می کند. این قفل برای کار کردن به آهن‌رباهای الکتریکی متکی هستند.
  • کنترل کننده اتوماتیک درب : وسیله ای است که به موتور گیت فرمان می دهد در هنگام دریافت سیگنال کار کند. در مورد یک اینترکام، این سیگنال معمولاً یک تماس بسته از یک رله به شکل یک پالس است که به طور لحظه ای مدار را کامل می کند.

10. چگونه از ساختمان خارج شویم؟ (گزینه های خروج در سیستم کنترل تردد هوشمند)

  • افرادی که وارد ساختمان میشوند، در یک زمانی هم از آن خارج میشوند. بنابراین علاوه بر در نظر گرفتن نحوه ورود به داخل ساختمان، شکل خروجی هر درب یا نقطه دسترسی را نیز در نظر بگیرید. در بیشتر موارد، سطح امنیت برای خروج کمتر از ورود به ساختمان خواهد بود.
  • خروج ممکن است به سادگی به یک گزینه خروجی دستی و مکانیکی مانند دستگیره درب یا دکمه خروج نیاز داشته باشد.
  • ممکن است نیاز به تعامل بیشتری داشته باشد، مانند فشردن دکمه خروج، راهنمایی دربان یا دفتر حراست، که از آنجا میتوان قفل درب را از راه دور فعال کرد.
  • در برخی موارد لازم است سطوح امنیتی برای خروج، درست مانند سطوح دسترسی به داخل باشد.  در این صورت ممکن است یک دستگاه کنترل تردد تکراری در دو طرف درب مورد نیاز باشد.

دکمه خروج

11. نقاط کنترل دسترسی چگونه تغذیه خواهند شد؟ (منبع تغذیه PoE یا 12 ولت؟)

برای یک سیستم کنترل تردد هوشمند متصل به شبکه علاوه بر تغذیه برق از طریق منبع تغذیه و آداپتور، می توان از برق شبکه نیز استفاده نمود. اکثر دستگاه های کنترل تردد IP، تلفن داخلی و پاسخ گویی درب از PoE (Power-over-Ethernet) پشتیبانی می کنند، در این صورت می توان برای تغذیه برق تجهیزات به خصوص اکسس کنترل ها از این تکنولوژی استفاده نمود. در صورت قطع شدن شبکه به هر دلیلی، اکثر دستگاهها می‌توانند از طریق منبع تغذیه 12 ولت خارجی، به عنوان جایگزین یا به عنوان منبع پشتیبان برای PoE تغذیه شوند.

12. در صورت قطع برق چه اتفاقی در سیستم کنترل تردد هوشمند می افتد؟

اگرچه قطع برق این روزها اتفاق نادری است و بسیاری از ساختمان‌ها دارای منابع تغذیه پشتیبان مانند ژنراتور یا UPS (منابع برق اضطراری) هستند. اما هنوز هم در طراحی سیستم‌ های کنترل تردد هوشمند، قطع برق در موارد اضطراری همچون آتش سوزی و لزوم باز شدن دربهای یا گیتها جهت خروج افراد را در نظر میگیرند.

بنابراین هر نقطه دسترسی قابل قفل شدن را در نظر بگیرید و اینکه آیا باید از کنترل Fail Safe (درب یا گیت به طور خودکار در هنگام قطع برق باز میشود) استفاه کنید یا کنترل Fail Secure (درب یا گیت در هنگام قطع برق قفل می شود).برای این مورد مقررات کنترل تردد و ایمنی آتش نشانی را در نظر بگیرید.

عملکرد-سیستم-کنترل-تردد-هوشمند-در-حالت-اضطراری

13. نصب سطحی یا نصب در یک محفظه؟

اکثر اکسس کنترلها را میتوان با استفاده از کاورهای پشتی یا روکار بر روی دیوار یا هر سطحی نصب کرد. نصب ذستگاهها بر روی سطح  سریع تر و آسان تر است، زیرا نیازی به ایجاد شکاف در دیوار برای نصب جعبه یا محفظه نیست. در نصب سطحی  میتوانید به سادگی دستگاه را مستقیماً روی دیوار ثابت کنید. با این حال، دستگاه‌های نصب‌ شده به صورت همسطح با دیوار ( نصب در داخل دیوار) ممکن است هم از نظر زیبایی و هم برای اهداف حفاظتی (هم در برابر آسیب‌دیدگی و هم از شرایط نامساعد جوی) ارجحیت داشته باشند.

14. آیا نیاز به ثبت و ذخیره سازی ترددها و وقایع دارید ؟

آیا نیازی هست که بدانید چه کسی، چه زمانی و چند بار وارد ساختمان گردیده و از آن خارج شده است ؟ قطعا در بیشتر سیستم های کنترل تردد هوشمند به خصوص موارد حساس نیاز هست که تمامی رفت و آمدها برای رعایت امنیت بیشتر ثبت شود. شاید این اطلاعات برای ادغام با سیستم های حضور و غیاب کارکنان مورد نیاز باشد.

در نظر بگیرید که این داده ها چگونه باید ذخیره شوند و چه کسی به این اطلاعات دسترسی دارد. داده‌های فعالیت درب ممکن است در یک سرور در محل (ساختمان، شرکت) ذخیره گردد یا می‌تواند در فضای ابری ذخیره سازی و نگهداری شود.

15. یکپارچه سازی با سیستم کنترل دسترسی آسانسور؟

 

آیا آسانسور در ساختمان وجود دارد و آیا برای استفاده از آن نیاز به احراز هویت دارید؟ به عنوان مثال، در یک محیط اداری مشترک، کاربران ممکن است فقط به طبقات اداری خاصی از ساختمان دسترسی داشته باشند. در یک آپارتمان چند طبقه، دسترسی آسانسور ممکن است به کف آپارتمان و طبقاتی مانند سالن بدنسازی، استخر، لابی و غیره محدود شود.

در چنین مواردی، میتوان دسترسی آسانسور به طبقات مختلف را توسط سیستم کنترل تردد هوشمند، مدیریت و محدود کرد(ادغام آسانسور با سیستم کنترل تردد هوشمند). کنترل دسترسی آسانسور به دو صورت امکانپذیر است : کنترل و محدود کردن فراخوانی آسانسور، کنترل دسترسی به طبقات. در حالت اول مهم این است که اصلاً افراد مختلف میتوانند به آسانسور دسترسی داشته باشند و آن را فراخوانی کنند. در حالت دوم افراد به آسانسور دسترسی دارند، اما دسترسی آنها به طبقات مختلف محدود است و فقط در صورت تأیید هویت و مجوز میتوانند وارد طبقات مورد نظر شوند. 

16. آیا به نظارت از راه دور و یکپارچه سازی با سیستم هشدار نیاز دارید؟

در برخی موارد نیاز است که منطقه مورد نظر به صورت کنترل از راه دور نظارت شود و در صورت نیاز سیستم های هشدار فعال گردد. به خصوص در خانه هایی که سالمندان یا کودکان گاهی تنها میشوند و یا ساختمان خالی از سکنه میشود، نیاز است که شما از راه دور بتوانید ورود به داخل ساختمان را کنترل کنید و از وقایع و رخدادهای احتمالی آگاه شوید.

دکمه‌های مراقبت از راه دور اضطراری (مانند دکمه‌های آویز یا مچ‌بند) را میتوان طوری برنامه‌ریزی کرد که به صفحه پاسخگوی تلفن داخلی متصل شود تا قفل درب را باز کند یا با شماره تلفن اضطراری برای کمک تماس بگیرد.

17. فراگیر کردن سیستم کنترل تردد هوشمند برای کاربران آسیب دیده (کم توان)

اطمینان از اینکه سیستم های کنترل تردد هوشمند استفاده فراگیر را برای کاربران آسیب دیده (معلولین) فراهم میکنند، یک الزام قانونی است. ملاحظات طراحی ساده مانند مکان یابی نقاط ورود و خروج در مکان های قابل دسترسی برای همه کاربران توصیه میشود. قابلیت‌های اضافی مانند کنترل صدا و سیستم‌های حلقه القای شنوایی یکپارچه از کاربرانی با اختلالات حرکتی، بینایی یا شنوایی محدود پشتیبانی میکنند.

 

تجهیزات سیستم کنترل تردد هوشمند

تجهیزات-کنترل-تردد

 

1. موانع

در بخش ورودی محوطه مورد نظر از موانع مختلفی جهت محدود کردن عبور افراد غیر مجاز استفاده میشود. درب مجهز به قفل یا دستگیره هوشمند ، گیت ورود و خروج و راه‌بند، مهمترین موانع مورد استفاده در سیستم کنترل تردد هوشمند هستند. ما یک بخش جدا راجع به انواع راهبند نوشته‌ایم که اگر دوست داشتید، می‌توانید به آن هم سر بزنید.

2. دستگاه کنترل تردد

ورود و دسترسی افراد به مناطق خاص، پس از شناسایی و احراز هویت و همچنین اعتبار سنجی آنها صورت می‌گیرد. احراز هویت و اعتبار سنجی افراد می‌تواند به ساده‌ترین شکل توسط یک کارتخوان یا صفحه ورود رمز انجام شود و یا توسط یک دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) و با استفاده راهکارهای مختلفی همچون کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و … صورت پذیرد.

3. نرم‌ افزار کنترل تردد  

اگر از یک سیستم هوشمند و تحت شبکه (آنلاین) کنترل تردد استفاده می‌کنید، به نرم‌افزار کنترل تردد نیاز خواهید داشت. کنترل و مدیریت کامل تجهیزات اکسس کنترل و ارائه گزارشات متنوع توسط این نرم‌افزار صورت می‌گیرد.

4. سایر تجهیزات

بنابر نوع سیستم و کاربرد آن می‌توان از تجهیزاتی مانند زنگ هشدار (آلارم) ، آنتن RFID، دوربین پلاک‌ خوان، پرینتر صدور فیش، نمایشگر و … در سیستم کنترل تردد هوشمند استفاده نمود.

سیستم کنترل تردد یا اکسس کنترل هوشمند به دو روش مستقل  (آفلاین) و آنلاین یا تحت شبکه عمل می‌کند.

کنترل تردد مستقل یا Offline شامل تجهیزات و سخت افزارهای مستقل از کامپیوتر و نرم‌افزار است که یکبار تنظیم شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کنترل دسترسی به دلیل عدم نیاز به کامپیوتر و نرم‌افزار، قیمت تمام شده پائینتری دارد. از سیستم کنترل تردد آفلاین می‌توان در کسب و کارهای کوچک و متوسط و گاهی در کسب و کارهای بزرگ استفاده نمود.

در اکسس کنترل Online، علاوه بر استفاده از تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز، با استفاده از یک نرم افزار جامع می‌توان مدیریت و نظارت کامل بر تردد افراد یا خودروها در منطقه و محوطه مورد نظر اعمال کرد. در این حالت کنترل تمامی تجهیزات توسط پنل اکسس کنترل مرکزی و یا نرم افزار کنترل تردد صورت میگیرد.

در کنترل تردد آنلاین، سخت‌افزارها (قفل، گیت و …) به شبکه سازمان متصل شده و توسط نرم‌افزار مرکزی، مدیریت میشوند. کنترل تردد آنلاین نسبت به روش آفلاین گران‌تر است،  اما مزیت‌های بیشتری دارد.

در روش آنلاین، امکان مانیتور و ردیابی لحظه‌ای افراد و مناطق مورد نظر میسر بوده و امکان پیام رسانی فوری از طریق ارسال پیامک یا فعال‌سازی سیستم هشدار وجود دارد. شما در هر زمانی که بخواهید می‌توانید تنظیمات قفل‌ها، گیت‌ها و سایر تجهیزات را از راه دور و توسط نرم‌افزار مرکزی تغییر دهید.

در کل سیستم کنترل تردد آنلاین، امنیت بیشتری به خصوص برای کسب و کارهای بزرگ فراهم می‌آورد.

کنترل-تردد-آنلاین-آفلاین

 

جمع بندی راهکارهای احراز هویت در سیستم کنترل تردد هوشمند

احراز-هویت-در-کنترل-تردد

تمامی راهکارهای احراز هویت که در حضور و غیاب اجرا می‌شود، در سیستم کنترل تردد هوشمند نیز قابل اجراست. قبل از اینکه فناوری‌های بیومتریک به شکل توسعه یافته امروزی مورد استفاده قرار بگیرند، در تمامی سیستم‌های کنترل ورود و خروج افراد از کارت و رمز عبور (کد) استفاده می‌شد. این دو روش، راهکارهای بسیار ساده و ارزانی هستند که حتی با ورود فناوری‌های پیشرفته به عرصه کنترل دسترسی، هنوز هم به تنهایی و یا در کنار سایر روش‌ها به کار گرفته می‌شوند.

شناسه‌های بیومتریک از جمله اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکن کف دست و عنبیه، نقش بسیار مهمی در احراز هویت و شناسایی افراد ایفاء می‌کنند. از این رو در بیشتر سیستم‌های کنترل تردد جدید یک یا چند فناوری بیومتریک مورد استفاده قرار گرفته است. بیومتریک‌ها نسبت به سایر راهکارها، امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند. بسیاری از دستگاه های حضور و غیاب نیز قابلیت کنترل تردد دارند و می‌توان از آنها جهت کنترل دسترسی افراد نیز استفاده نمود.

فناوری‌های مبتنی بر موبایل مانند NFC و Bluetooth و فناوری‌ نوظهوری مانند Qr Code نیز در سیستم کنترل تردد هوشمند به کار می‌روند. امروزه دیگر اکثر افراد دارای گوشی هوشمند هستند. بنابراین این راهکارها به راحتی و با قیمتی مناسب قابل پیاده سازی در سیستمهای کنترل دسترسی هستند.

کافی است شما فقط به یکی از فناوری‌های ذکر شده دسترسی داشته باشید، تا بتوانید از آن در سیستم کنترل تردد هوشند خود استفاده نمائید. البته در حال حاضر دستگاه های تک عاملی کمتر تولید می‌شوند و بیشتر دستگاه های کنترل تردد دارای دو یا چند راهکار جهت ثبت تردد و احراز هویت هستند. بنابراین می‌توان از روش احراز هویت ترکیبی جهت اعطاء یا سلب مجوز دسترسی استفاده نمود. به طور مثال می‌توانید سیستم خود را طور تنظیم کنید که جهت صدور مجوز ورود، ابتدا کارت بخواهد و پس از شناسایی کارت، اثر انگشت یا تشخیص چهره را شناسایی کند. در این سیستم‌‌ها اگر تمامی روشهای احراز هویت تنظیم شده، با موفقیت طی شوند، مجوز ورود و دسترسی صادر میشود و اگر فردی توسط یک روش از چند روش شناسایی نشود، اجازه ورود نمی‌یابد.

احراز هویت ترکیبی وقت بیشتری از شما میگیرد و ممکن است در تعداد زیاد پرسنل، ترافیک زیادی ایجاد کند، اما امنیت بیشتری برای سازمان مورد نظر فراهم می‌آورد. از این رو می‌توان از این روش برای اماکنی که امنیت بیشتری نیاز دارند، استفاده کرد.

در این بخش با انواع سیستمهای کنترل تردد و عمکرد آنها آشنا شدیم و نکات مهم در طراحی و پیاده سازی یک سیستم کنترل تردد هوشمند را بررسی کردیم. امیدوارم مورد توجهتون واقع شده باشه. به نظر شما کدامیک از راهکارهایی که در این مقاله عنوان شد، میتونه بیشتر راهگشا و کاربردی باشه؟

اگر سوالی یا نظری درباره این پست داشتید، لطفاً در بخش دیدگاه‌ها درج کنید.

مطالب مرتبط : قفل باشگاهی | کنترل تردد پرسنل | گیت باشگاهی

سؤالات متداول 

انواع سیستم کنترل تردد هوشمند کدامند ؟

به طور کلی سیستمهای کنترل تردد به دو گروه تقسیم میشوند: 1. سیستم کنترل تردد افراد (مانند قفل درب، کنترل تردد باشگاهی، کنترل تردد آسانسور و …) 2. سیستم کنترل تردد وسایل نقلیه (مانند کنترل تردد خودرو یا پارکینگ)

مهمترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم کنترل تردد کدامند ؟

گیت ، راهبند، کارتخوان یا دستگاه کنترل تردد، انواع تگ و کارت بدون تماس، آنتن یا ریدر برد بلند، دوربین و نرم افزار پلاک خوان، نرم افزار کنترل تردد

احراز هویت چند عاملی در کنترل ورود و خروج افراد چیست ؟

برای امنیت بیشتر در سیستمهای کنترل دسترسی می توان برای احراز هویت و شناسایی افراد از چند روش به صورت ترکیبی استفاده کرد. به طور مثال افراد برای ورود به یک منطقه ابتدا رمز خود را وارد می کنند و در صورت تأیید آن،کارت می کشند و یا اثر انگشت خود را ثبت می کنند.

در زمانهای اضطراری و قطع برق چه اتفاقی در سیستم کنترل تردد هوشمند می افتد ؟

در مواقع اضطراری مانند زلزله، آتش سوزی و … و قطع شدن برق، سیستم کنترل تردد میتواند به دو صورت عمل کند. در یک حالت قفل ها (قفل درب، راهبند، گیت) به صورت خودکار بسته میشود (Fail Secure). در روش دوم قفل ها یا موانع به صورت خودکار باز می شود (Fail Safe)
صفحه-اینستاگرام-مجله-حضور-و-غیاب

30 دیدگاه

  1. احراز هویت ترکیبی که توضیح د ادید سرعت رو کند نمی کنه ؟ چون اگه قرار باشه هر شخص از دو یا چند روش شناسایی بشه خیلی طول میکشه

    1. سلام بله سرعت تثب تردد کند میشه . البته از این روش در همه جا استفاده نمیشه. بلکه در اماکنی که امنیت از اهیمت زیادی برخورداره میشه از روش ترکیبی استفاده کرد تا سوء استفاده و تقلب جهت ورود به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کنه

  2. سیستم کنترل تردد همون حضور و غیابه یا با هم فرق دارن خیلی از سایتها سر زدم اما متوج نشدم که واقعا معنی این دوتا چیه و چه تفاوتی با هم دارند وقتی دستگاه کنترل تردد سرچ میکنم همون دستگاه های ساعت زنی رو نشون میده ولی خیلیا هم میگن اینا با هم متفاوتند نظر شما چیه

    1. سلام
      حضور و غیاب یعنی ثبت ورود و خروج کارکنان و محاسبه کارکرد آنها، اما کنترل تردد یعنی مدیریت ورود و خروج کلیه افراد اعم از کارکنان و افراد دیگر به یک ساختمان. با کنترل تردد میتونید مشخص کنید که چه کسایی مجازند وارد ساختمان مورد نظر شوند.

  3. 17 نکته ای که بیان فرمودید، بسیار خوب و عالی بود. تشکر فراوان از مطلب تون

  4. شما چه روشی را برای شناسایی ، احراز هویت و اعتبار سنجی در سیستمهای کنترل تردد پیشنهاد می دهید ؟ بهترین روش کدوم یکی از راهکارهایی هست که معرفی کردید ؟

    1. سلام
      بستگی به شرایط شما (محل نصب دستگاه و سایر شرایط) داره. در حال حاضر کارت ، اثر انگشت ، چهره و موبایل بیشتر از سایر روشها مورد استفاده قرار می گیرند و پرکاربردتر و به صرفه تر هستند

  5. سلام
    قفل برقی که روی در نصب میشه، آیا امکانش هست که این قفل رو به سیستم آژیر و دزدگیری که در شرکت داریم نصب کنیم ؟

    1. سلام بر شما
      بله امکانش هست . البته باز باید به مشخصات فنی قفل برقی و سیستم هشداری که دارید نگاه کنید. ولی به احتمال زیاد امکان داره به صورت سیم کشی یا به صورت بی سیم به هم متصل شن

  6. واقعاً بررسی مقیاس پروژه و آینده نگری بابت اینکه آیا ممکنه پروژه مون گسترش پیدا کنه خیلی مهمه . این به این نکته مهم توجه بشه در هزینه های آتی برای خرید سیستمهای جدید بسیار موثره.
    مثلا اگه قرار پرسنلمون زیاد بشه بهتره دستگاه یا دستگاههای خریداری کنیم که حافظه کافی برای پشتیبانی از تعداد نفرات بیشتر رو داشته باشه که بعداد دیگه مجبور نشیم دستگاه جدید اضافه کنیم و یا اگه فقط یک دستگاه داریم و ممکنه بعدا از سیستم شبکه ای استفاه بشه، بهتره دستگاهی که خریداری میشه پورت شبکه داشته باشه. اینجوری کلی تو هزینه های صرفه جویی خواهد شد.

  7. nfc و bluetooth با موبایل کار میکنند؟ میشه توضیح بدید چطوری در سیستمهای کنترل تردد از اینا استفاده میکنن؟

    1. سلام
      کار پیچیده ای نیست. گوشی های هوشمند که این فناوری ها رو دارند. کافیه یک قرائتگر (reader) مجهز به بلوتوث یا nfc متصل به سیستم کنترل تردد هم داشته باشید.

  8. با یکپارچه سازی سیستم کنترل تردد هوشمند با سیتمهای ویدئویی و ارسال هشدار (آلارم) و استفاده همزمان از آنها امنیت ورود و خروج به آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی، شرکتها و ادارات مختلف و مکانهای دیگر به شدت افزایش پیدا می کند. مزیت سیستمهای ویدئویی این است میتوانیم به صورت تصویری ببینیم چه کسی وارد ساختمان شده است. ما در زمینه سیستمهای نظارتی فعالیت میکنیم. به سایت ما هم سر بزنید.

  9. لطفا شرکتهای فعال تو زمینه سیستم کننرل تردد را هم معرفی کنید

  10. سیستم کنترل تردد کجا استفاده می شه ؟ تفاوت اون با حضور غیاب چیه ؟ این دو تا یکی هستن یا به هم فرق دارن ؟

    1. به طور خلاصه میشه گفت : سیستم کنترل تردد برای کنترل ورود و خروج افراد به یک ساختمان یا محوطه و حضور و غیاب برای ثبت ورود و خروج پرسنل استفاده میشه.

  11. سلام و خسته نباشید
    جناب نظری کاش راجع به گیت، راهبند، قفل برقی و بقیه تجهیزات بیشتر مینوشتید، یه اشاره کوتاه کردید و رد شدید

    1. سلام بر شما
      راجع به همه مواردی که فرمودید، مقاله جداگانه نوشته شده که میتونید تو بخش مرتبط مشاهده کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بله بسیاری از دستگاههای حضور و غیاب قابلیت کنترل تردد هم دارند و میتونید به طور مشترک در هر دو مورد استفاده کنید.

  12. بسیار عالی
    بخش انواع سیستم کنترل تردد را خیلی خلاصه نوشتید . مثلا در مورد گیت ، پارکینگ ، قفل و دستگیره و غیره ننوشتید. یا در جای دیگه توضیح داید.

    1. سلام
      این بخش مختص سیستم های کنترل تردد هوشمند نوشته شده. راجع به هر یک از مواردی که فرمودید، پست جداگانه وجود داره.
      اگه تو منو روی کنترل تردد کلیک کنید، همه موارد قابل مشاهدست

  13. عالی بود
    یه سیستم کنترل تردد کوچیک بخوایم برای مجموعه خودمون، قیمتش چنده ؟

    1. سلام ممنونم
      این سایت فعالیت در زمینه فروش نداره.
      اما اگه این پست رو کامل خونده باشید، باید با توجه به شرایط محل مورد نظر (مثلاً تعداد دربهای ورودی و خروجی، محل نصب، تعداد کارکنان و …) انتخاب خودتون رو انجام بدید.
      انشاءالله به زوید شرکتهای فعال در زمینه سیستمهای کنترل تردد رو هم معرفی میکنیم.

دکمه بازگشت به بالا